Gorillatorch Switchback – multifunktionslampa för ett aktivt friluftsliv

Joby, företaget bakom världsberömda produkter som Gorillatorch Original och det innovativa kamerastativet Gorillapod, skriver återigen historia med lanseringen av Gorillatorch Switchback, en praktisk batteridriven campinglampa som i ett handgrepp kan förvandlas till en pannlampa.

Gorillatorch Switchback kombinerar innovativ design med exceptionell ljuskvalitet baserad på den senaste LED-tekniken. Med fem kraftfulla. LED-lampor, inklusive en 130-lumen CREE XLamp XP-G LED-spotlight, kan man välja mellan sex olika ljusstyrkor och en justerbar dimmer. En ultraeffektiv holografisk lins ger ett fast sken som dessutom är skonsamt mot ögonen, en stor förbättring jämfört med andra LED-lampor på marknaden.

"Joby ville skapa en produkt som uppmuntrar till socialt umgänge på samma sätt som en lägereld", säger Per Skog hos Jobys nordiska generalagent Focus Nordic.

"En analys av behoven hos skidåkare, surfare, klättrare och andra friluftsintresserade inspirerade Joby till att ta fram en helt ny produkt som kombinerar en lätt pannlampa med en effektiv campinglampa."

Som en campinglampa kan Gorillatorch Switchback belysa ett åttamannatält eller en mindre stuga, vilket gör den idealisk för alla typer av sociala sammankomster, från en måltid utanför tältet till kortspel på uteplatsen. Gorillatorch Switchback kan hängas upp inne i tältet, ställas på ett bord eller klamras fast kring en trädgren med hjälp av sitt böjbara ställ.

Den smarta konstruktionen möjliggör snabb konvertering till en pannlampa med ett ergono­miskt pannband för flera timmars bekväm användning. Gorillatorch Switchback kan belysa en stig upp till 18,3 meter framåt, med två extra vita LED-lampor för strålkastarljus och två röda för att bevara mörkerseendet.

Gorillatorch Switchback använder två vanliga AA-batterier med en livslängd på upp till 72 timmar, vilket innebär att den klarar en hel weekend med friluftsäventyr. Det flexibla stället kan även användas som ett kamerastativ med hjälp av en medföljande kameraadapter.

Pris och tillgänglighet
Gorillatorch Switchback blir tillgänglig i handeln under December månad där den kommer att kosta ca 795:- kronor inklusive moms.

För ytterligare information: Per Skog, e-post per.skog@focusnordic.se

Focus Nordic AB i Partille utanför Göteborg är Nordens största fotogrossist. Sortimentet innehåller en rad starka varumärken som Panasonic, Pentax, Samsung, Lowepro, SanDisk, Transcend, Steiner, Hähnel, Tamron, Ilford, Swarovski, Velbon, GePe, Kenko, Metz och Lensbaby. Dessutom finns en egen produktlinje under namnet Focus. Se vidare www.focusnordic.se

Joby grundades 2005 och är baserade i San Francisco där man har etablerat sig som en ledare inom design, utveckling och kommersialisering av innovativa hem­elek­tronik­produkter. År 2006 revolutionerade man kameratillbehörsmarknaden med lanseringen av Gorillapod flexibla stativ och fortsätter nu att omdefiniera hemelektronikmarknaden med Gorillamobile och Gorillatorch. Se vidare www.joby.com

• lowepro