Kikarväskor från Lowepro

Specifikt för fågel- och naturskådare, för maximal komfort både på fältet och under vägen dit

Lowepro, ledande tillverkare av väskor för fotografisk utrustning och annan portabel elektronik, presenterar en ny kategori med bärlösningar för hand- och tubkikare. Optics Series är speciellt framtagen för att möta behoven hos fågel- och naturskådare, som kräver komfort när de bär sin utrustning långa distanser, i kombination med rörelse­frihet och smidig åtkomst.

Den nya familjen omfattar totalt fyra modeller som erbjuder innovativa bärlösningar för kikare, tubkikare, stativ, kamerautrustning, bärbara datorer och personliga artiklar som guideböcker, solglasögon och vattenflaskor.

"Dessa väskor är specifikt utvecklade för skådning av fåglar, vilda djur och växter. I sin konstruk­tion är de unika på marknaden", säger Per Skog hos Focus Nordic, Lowepros svenska general­agent.

Lowepro Optics Serien består av en midjeväska, en mindre ryggsäck, en större fotoryggsäck med laptopfack och en unik ryggsäck för tubkikare med stativ. De är tillverkade i ett stryk­tåligt och vattentåligt material som klarar både nötning och fukt, i färgerna mörkt olivgrön och svart. Samtliga modeller uppfyller den internationella standarden för handbagage på flyg.

Field Station är en midjeväska med ”handsfree” för fågelskådare som tillbringar många timmar på fältet. Den har genomtänkta detaljer som gör det enkelt att upptäcka och identifiera olika arter under långa pass. En patentsökt utdragbar Quick Shelf ger en stabil bas för en guidebok eller t.ex: en iPad. Ett fodrat utrymme för kikare, justerbart för att passa olika modeller, ger smidig åtkomst till en viktig del av utrustningen.

Scope Travel 200 AW är en idealisk bärlösning med komfort både på fältet och under resan dit. Den är skyddande och flexibel, har tre fodrade fack som kan justeras eller tas bort för att passa alla typer av fågelskådningsutrustning. Varje fack passar en specifik utrustningsdetalj: en kompakt tubkikare, fältkikare, en kompakt systemkamera. Den har även Lowepros patenterade All Weather AW Cover som skyddar värdefull utrustning mot väder och vind.

Scope Photo Travel 350 AW är en större ryggsäck som passar en tubkikare, stativ, fältkikare, systemkamera, en rad personliga artiklar plus en laptop. Den har fem fodrade fack som är avtagbara och justerbara för att passa olika ändamål. Det svarta kamerafacket kan placeras högst upp för snabb åtkomst när de där speciella fotoögonblicken dyker upp. Även denna modell är utrustad med en skyddande All Weather AW Cover.

Scope Porter 200 AW är en ryggsäck och en handsfreelösning för att bära med sig och skydda en större tubkikare med stativ. Dess unika patentsökta kopplingssystem gör den idealisk för en rad olika fågelskådningsscenarier. Den kan användas för att bära med sig en tubkikare med stativ, under vandring med kikaren i huvudfacket eller under observation säkrad med en snabbkoppling i ena axelremmen och en manschett runt stativet. Dessutom finns ett sidofack förberett för vätskesystem (ingår ej). En All Weather AW Cover skyddar utrustningen under användning med eller utan stativ.

Pris och tillgänglighet

Lowepro Optics Series: Field Station, Scope Travel 200 AW,  Scope Photo Travel 350 AW och Scope Porter 200 AW kommer att kosta ca 895:-, 1695:-, 2295:- respektive1995:- kronor inklusive moms när de blir tillgängliga i butik under Juni månad.

För ytterligare information: Per Skog, e-post per.skog@focusnordic.se

Focus Nordic AB i Partille utanför Göteborg är Nordens största fotogrossist. Sortimentet innehåller en rad starka varumärken som Panasonic, Pentax, Samsung, Lowepro, SanDisk, Transcend, Steiner, Hähnel, Tamron, Ilford, Swarovski, Velbon, GePe, Kenko, Metz och Lensbaby. Dessutom finns en egen produktlinje under namnet Focus. Se vidare www.focusnordic.se

Om Lowepro
Lowepros grundare Greg Lowe etablerade företagets rykte för kvalitet och innovativ design när han 1972 lanserade världens första stoppade kameraväska. Än idag fort­sätter Lowepro att revolutionera branschen med framstående design och överlägsen kvalitet med sin familj med skyddande och bärande produkter för fotografisk och elektronisk utrust­ning som kameror, video­kameror, bärbara datorer, fototillbehör och portabel hemelek­tro­nik. Huvudkontoret lig­ger i Kalifornien och företagets produkter distribu­eras i över hundra länder via fotohandeln och nätbutiker. Se vidare www.lowepro.com