Lexar åter i full produktion

Ägarbytet från Micron till kinesiska företaget Longsys medförde ett temporärt avbrott i produktionen av minneskort och andra flash-baserade lagringsprodukter från Lexar. Men nu är företaget tillbaka på banan och redo för leverans!

Lexar är ett välkänt märke bland fotoentusiaster och har länge uppskattats för sin höga prestanda och utomordentliga tillförlitlighet. Microns beslut att stoppa produktionen och sälja varumärket under sista kvartalet 2017 kom därför som en överraskning och orsakade oro bland många professionella användare.

Men nu är Lexar tillbaka i full produktion med en ny ägare – kinesiska teknikföretagetShenzhen Longsys Electronics Co., Ltd. (eller bara Longsys), som redan har mer än 20 års erfarenhet av tillverkning av NAND flash-baserade produkter.

Focus Nordic har det stora nöjet att meddela att vi åter har valts som distributör av Lexar och vi är nu redo att leverera deras produkter till samtliga länder där vi verkar; Sverige, Danmark, Norge, Finland, Island, Lettland, Litauen och Polen.

Några ord från Huabo Cai, Lexars VD:

”Jag är väldigt glad att på nytt kunna introducera varumärket Lexar till våra kunder runt om i världen. Lexar är ett dynamiskt företag med överlägsen kapacitet för forskning och utveckling samt djupgående förståelse för våra kunders behov. Vi har stort förtroende för vår förmåga att framgångsrikt kunna expandera Lexars affärsverksamhet på olika globala marknader.

Under mer än 20 år av innovativ utveckling har Lexar varit ett världskänt företag inom flash-minnen, med förmåga att leverera oöverträffad lagringsteknik och skapa ett tydligt värde för både företagare och konsumenter."

Ljus framtid för minneskort

Med den kombinerade expertisen hos Lexar och Longsys kommer utbudet av produkter och lösningar för lagring att utvecklas och stärkas, medan ett fortsatt samarbete med professionella fotografer, videofilmare och kreativa proffs också kommer att säkerställa att rätt produkter skapas på rätt marknader.

Lexars prisbelönta serie inkluderar minneskort, kortläsare, SSD-hårddiskar och USB-minnen som riktar sig mot yrkesfotografer, filmare och andra skapare av digitalt innehåll. Kort sagt alla med behov av högpresterande lagringslösningar för bilder samt video i 1080p full-HD, 3D och 4K.

Lexar på Photokina

Lexar kommer att ställa ut på Photokina 2018 i Köln, Tyskland – ett av de största och mest spännande evenemangen som finns för professionella fotografer.

Om Lexar

Under mer än 20 år har Lexar varit ett ledande globalt varumärke för en mängd olika slags lagringslösningar för digitalt innehåll. Alla Lexar-produkter genomgår rigorösa tester i Lexar Quality Labs, forskningsanläggningar för mer än 1100 olika slags digitala enheter, för att säkerställa deras prestanda, kvalitet, kompatibilitet och tillförlitlighet. Lexars produkter är tillgängliga i större butiker och e-handelsföretag i hela världen. För mer information, besök www.lexar.com.

Om Longsys

Shenzhen Longsys Electronics Co., Ltd grundades 1999 och är ett kinesiskt DMS-företag (Design, Module, Service) som fokuserar på NAND flash-baserade lösningar inom både mjukvara och hårdvara. Ett innovativt bolag med fler än 500 patent och världsomspännande försäljning. Mer information finns på www.longsys.com.

• Bio, film, foto

• lexar

Focus Nordic i Göteborg är Europas största fotogrossist. Sortimentet innehåller en rad starka varumärken som Panasonic, Ricoh/Pentax, Kodak, Lowepro, Lexar, Transcend, Steiner, Hähnel, Tamron, Ilford, Velbon, Sirui, Samyang, GePe, Joby, Kowa, Celestron, LumeCube, Kipon, Polariod Originals, Lomography, Azden, Nissin, Kenko, Polaroid, Novoflex,  Zeiss, NiSi, Ledgo, Zhiyun och RoadEyes. Dessutom finns en egen produktlinje under namnet Focus. Focus Nordic är medlem i BSCI som jobbar för rättvisare arbetsvillkor. Se vidare på: www.focusnordic.se

Per Skog