Metz blixtar med avancerad uppdateringsfunktion – nu även från Mac-datorer

Metz blixtaggregat har ett smidigt system för mjukvaruuppdateringar, vilket garan­terar att de förblir kompatibla med de senaste kameramodellerna – även efter köpet. Tidigare har sådana uppdateringar endast kunna installeras via Windowsdatorer, men nu fungerar det även med Mac.

Uppdateringarna är tillgängliga via Metz webbplats (www.metz.de) där kan laddas ner och sedan överföras till blixten via den integrerade USB-porten på modellerna 58 AF-1 digital, 58 AF-2 digital, 48 AF-1 digital, 50 AF-1 digital, 44 AF-1 digital och 15 MS-1 digital.

Ny uppdatering klar för nedladdning

Den senaste mjukvaruuppdateringen gör ovan nämnda blixtmodeller fullt kompatibla med Sony Alpha 580, Sony Alpha 55, Sony Alpha 33, Pentax K-r och Pentax K-5.

Många specialfunktioner

Metz blixtaggregat är skräddarsydda för specifika kameramodeller och fungerar sömlöst ihop med dessa. Det innebär att praktiskt taget alla befintliga kameramodeller från marknadens tillverkare kan användas utan begränsningar.

”Dessutom erbjuder vissa Metzblixtar funktioner som inte finns hos originaltillverkarna. Exempelvis har Metz mecablitz 58 AF-2 digital en innovativ andra reflektor, servoläge och USB-port för mjukvaruuppdateringar”, säger Per Skog hos Metz nordiska generalagent Focus Nordic.

Systemkrav

Mac OS-X 10.6 är det enda systemkravet för mjukvaruuppdateringar via Mac-datorer.

För ytterligare information: Per Skog, tfn 070-522 64 80, e-post per.skog@focusnordic.se

Focus Nordic AB i Partille utanför Göteborg är Nordens största fotogrossist. Sortimentet innehåller en rad starka varumärken som Panasonic, Pentax, Samsung, Lowepro, Transcend, Steiner, Hähnel, Tamron, Ilford, Swarovski, Velbon, GePe, Sunpak, Kenko, Metz och Lensbaby. Dessutom finns en egen produktlinje under namnet Focus. Se vidare www.focusnordic.se

• Bio, film, foto

Per Skog