Ny gratis Stop Motion-app för iPhone

Frame X Frame app kickar igång med "Stop Motion Addict" videotävling

Joby, företaget bakom det innovativa kamerastativet Gorillapod och iPhone-stativet Gorillamobile, lanserar Frame X Frame, den första fria appen för iPhone 4 för produktion av Stop Motion-filmer. Appen har även funktioner för att dela med sig av sina alster på sociala sajter.

Frame X Frame, en allt-i-ett-app som fångar och delar ut coola filmklipp, kommer att inspirera nya kreativa sätt att fånga unika videoklipp med iPhone. Jobys första iPhone-app, Gorillacam, har över 2,5 miljoner nedladdningar från Apple iTunes Store. Även Frame X Frame är nu tillgänglig för fri nedladdning via iTunes App Store.

För att fira lanseringen av Frame X Frame lanserar Joby en tävling på YouTube kallad "Stop Motion Addict". Deltagarna tävlar om ett paket bestående av en Canon 7D systemkamera, en Gorillapod Focus och Ballhead samt screening av deras tävlingsbidrag i samband med Renderyard kortfilmsfestival i Spanien i november. Tävling pågår till och med 31:a maj och vinnarna tillkännages den 8:e juni.

I domarpanelen finns Mark Reid, grundare av Renderyard kortfilmsfestival, Estafania Merino, direktör hos Renderyard kortfilmsfestival, Trevor Hardy, animatör hos Watermill Farm på Nick Kids, Gregory Han från Apartment Therapy, Mike Doyle från About.com's Skiing Guide samt proffsfotograf och Joby proteam medlem, *Safe Solvent. En Canon Powershot S95 delas ut till den video som får flest like-klick.

”Att fånga perfekta stop-motion videoklipp och time–lapse kreationer är en barnlek med GorillaMobile för iPhone 4. Denna handsfreelösning ger dig den perfekta vinkeln för alla dina aktiviteter, från chatting på FaceTime till att fånga solnedgången”, säger Henrik Wernbo hos Jobys nordiska generalagent Focus Nordic AB.

Notera: Stop Motion är en animationsteknik som ger intryck av rörelse genom att länka ihop en serie stillbilder. Time-lapse är motsatsen till slow motion, dvs långsam inspelning med uppspelning i normalt tempo. På så sätt kan man exempelvis studera molnrörelser och se blommor växa.

För ytterligare information: Per Skog, e-post per.skog@focusnordic.se

Focus Nordic AB i Partille utanför Göteborg är Nordens största fotogrossist. Sortimentet innehåller en rad starka varumärken som Panasonic, Pentax, Samsung, Lowepro, SanDisk, Transcend, Steiner, Hähnel, Tamron, Ilford, Swarovski, Velbon, GePe, Kenko, Metz och Lensbaby. Dessutom finns en egen produktlinje under namnet Focus. Focus Nordic är medlem i BSCI som jobbar för rättvisare arbetsvillkor. Se vidare på: www.focusnordic.se

Joby grundades 2005 och är baserade i San Francisco där man har etablerat sig som en ledare inom design, utveckling och kommersialisering av innovativa hem­elek­tronik­produkter. År 2006 revolutionerade man kameratillbehörsmarknaden med lanseringen av Gorillapod flexibla stativ och fortsätter nu att omdefiniera hemelektronikmarknaden med Gorillamobile och Gorillatorch. Se vidare www.joby.com

• Bio, film, foto