Nya Zhiyun Crane 3 LAB– snabbare och starkare gimbal med innovativ design

Zhiyuns senaste professionella gimbal Crane 3 LAB klarar att stabilisera hela 4,5 kg kamerautrustning, dessutom med ett grepp som innebär mindre påfrestning för användaren. Snabbare inställning och stöd för externa zoom- och fokusmotorer är andra viktiga nyheter.

Den nya handhållna kamerastabilisatorn Zhiyun Crane 3 LAB tar bokstavligen filmandet till en ny nivå. Förutom att företagets senaste flaggskepp nu klarar att hantera en professionell kamerautrustning med en vikt på hela 4,5 kg (drygt ett kilo mer än föregångaren Crane 2), erbjuder dess L-formade design också ett ergonomiskt, gummibelagt underhandsgrepp. Den tillåter att man filmar ur låga kameravinklar utan att det blir obekvämt och påfrestande för armar och handleder, en stor fördel särskilt då man hanterar en tyngre utrustning.

Vill man hellre filma ur ett högre perspektiv är det enkelt att vrida handtaget till en traditionell upprätt position. Ett medföljande ministativ kan monteras på undersidan och agerar då som tvåhandsgrepp för ännu bättre stabilitet.

Med Crane 3 LAB hittar användaren enkelt den bästa arbetspositionen för alla slags filminspelningar, oavsett om man jobbar med lätta spegelfria kameror eller professionella DSLR-modeller med tunga, ljusstarka zoomar.

Stark och uthållig

De högkvalitativa motorerna har förbättrats ytterligare jämfört med Crane 2. Förutom att de är dubbelt så starka, 1,5 gånger så snabba och klarar en tyngre utrustning (4,5 kg mot 3,2 kg hos föregångaren) är de samtidigt märkbart tystare. De kraftiga uppladdningsbara batterierna kan ge en drifttid på hela 7,5 timmar och är samma som används i Crane och Crane 2. Batterierna laddas på endast 4 timmar via stabilisatorns USB-port.

Snabb och enkel balansering

Crane 3 LAB har ett nytt balanseringssystem med en spärr på varje axel som tillåter att man låser vissa axlar samtidigt som man balanserar en annan, något som förenklar handhavandet. Den aktuella inställningen kan dessutom sparas så att man snabbt kan sätta igång sin inspelning nästa gång man vill använda stabilisatorn.

Stöd för follow focus och zoom-motorer

Det intuitiva gränssnittet hämtar inspiration från flygplansjoysticks. Handtaget är försett med lättåtkomliga direktknappar och inställningshjul samt en tydlig OLED-skärm som visar anslutningsstatus, batterinivå, stabilisatorläge och flera kamerainställningar, så att man får fullständig kontroll över varje detalj under inspelningsarbetet. Dessutom har Crane 3 LAB stöd för både follow focus och zoom-motorer (tillbehör)från Zhiyun och är utrustad med separata hjul på sidan för att styra dessa funktioner. Motorerna ansluts via USB-uttag i en modul under kameravaggan.

Använd mobilen som monitor och rörelsesensor

Med Crane 3 LAB är det möjligt att skapa en trådlös anslutning till en mobiltelefon och använda denna som en avancerad kontrollenhet. Med stöd för trådlös videoöverföring i full-HD (1080p) kan telefonen agera som en riktig monitor som både hjälper dig att komponera bilden och få en överblick över viktiga inställningar. Dessutom går det att använda telefonen som rörelsesensor för att styra stabilisatorn i realtid.

Go-läge för actionscener

Med ett enkelt tryck på Go-knappen blir kameran och stabilisatorn redo att hantera extrema sportscener. Här frigörs den fulla potentialen hos stabilisatorns alla motorer så att den klarar att hänga med vid snabba rörelser och kameraåkningar, som när man springer eller filmar från en bil, cykel e.t.c. Med Go-läget kan du skapa precis så actionfyllda scener som du önskar!

Med hjälp av ZY Play-appen (tillgänglig för iPhone och Android) får Crane 3 LAB stöd för ännu fler avancerade funktioner, bland annat Panorama, Focus Timelapse, Motion Timelapse och Long Exposure Timelapse.

Pris och leverans:

Zhiyun Crane 3 LAB börjar levereras i januari.

Cirkapris inklusive moms: 10.699,- kronor.

För ytterligare information: henrik.wernbo@focusnordic.se

Viktiga egenskaper

• 3-vägs motoriserad bildstabilisering, klarar belastning upp till 4,5 kg
  • Stöd för externa follow focus- och zoom-motorer (tillbehör)
  • Använd en mobiltelefon som trådlös monitor och rörelsesensor
  • Välj mellan två positioner; upprätt läge eller ergonomiskt underhandsläge
  • Lättanvänd kontrollpanel med direktknappar, inställningshjul och OLED-display
  • Snabbare och enklare balansering med individuellt låsbara axlar
  • Go-läge för maximal respons vid snabba scener
  • 7,5 timmars drifttid med inbyggda, laddningsbara batterier
  • Utökade funktioner med appen ZYPlay (för iOS och Android)

Specifikationer

Typ: 3-axlig stabilisering för systemkameror (gimbal)
Tiltomfång ner-upp: 273°
Panoreringsomfång: 360°
Roll-omfång: 360°
Rekommenderad kameravikt: max 4,5 kg
Drifttid per laddning: Ca 7,5 timmar (balanserad kamera)
Batterityp: 3 st litiumjonbatterier (typ 18650) med 2600 mAh vardera
Laddtid: 4 timmar
Temperaturområde: -10 till +45°C
Mått: 205 x 366 x 331 mm
Vikt: 1.880 g
Funktioner:Go-läge för snabba scenändringar. Trådlös anslutning till telefon/surfplatta. Appen ZY Play (Android & iOS) ger extra funktioner: Panorama, Focus Timelapse, Motion Timelapse, Long Exposure Timelapse och mer.
Övrigt: Kontrollpanel med OLED-skärm, direktknappar och inmatningshjul. Möjlighet att använda mobiltelefon som trådlös monitor och rörelsesensor. Stöd för Zhiyuns externa follow focus- och zoom-motorer.
Medföljande tillbehör:Snabbmanual, ministativ, laddningsbara batterier, laddare, USB Micro-kabel, USB-Micro till USB-C adapter, HDMI-kabel.

• Bio, film, foto

• zhiyun

Focus Nordic i Göteborg är Europas största fotogrossist. Sortimentet innehåller en rad starka varumärken som Panasonic, Ricoh/Pentax, Kodak, Lowepro, Lexar, Transcend, Delkin, Steiner, Hähnel, Tamron, Ilford, Velbon, Sirui, Samyang, GePe, Joby, Kowa, Celestron, LumeCube, Kipon, Polariod Originals, Lomography, Azden, Nissin, Kenko, Polaroid, Novoflex,  Zeiss, NiSi, Ledgo, Zhiyun, Saramonic och RoadEyes. Dessutom finns en egen produktlinje under namnet Focus. Focus Nordic är medlem i BSCI som jobbar för rättvisare arbetsvillkor. Se vidare på: www.focusnordic.se

Per Skog