Nytt fisheyeobjektiv från Samyang

Nu med integrerad mikroprocessor för Nikons digitala SLR-kameror

Samyang lanserar ett nytt objektiv - AE 8mm 1:3.5 Aspherical IF MC Fisheye CS, med fattning för Nikon kameror. Detta är en förbättrad version av företagets tidigare fisheyeobjektiv som saknade mikroprocessor.

Samyang AE 8mm 1:3.5 Aspherical IF MC Fish-eye CS är ett högklassigt vidvinkelobjektiv för digitala SLR-kameror med APS-C/DX bildsensor.

Det nya objektivet  har utrustats med en elektronisk krets som precis som hos andra AE-modeller möjliggör full kontroll över olika exponeringsparametrar. Detta underlättar i hög grad användningen av iTTL blixtautomatik. Tack vare den integrerade mikroprocessorn fungerar ljusmätningen effektivt i alla fotograferingslägen och för alla typer av Nikon digitala SLR-kameror. Liksom hos övriga AE-objektiv från Samyang lagras aktuella exponeringsparametrar och fokuseringsinställningar automatiskt i de tagna bildernas EXIF-fil.

Samtliga linselement har antireflexbehandling i flera lager.

”Objektivet baseras på en synnerligen avancerat optiskt konstruktion med tio linser arrangerade i sju grupper, inklusive en hybrid-asfärisk lins för reduktion av kromatisk aberration”, säger Lasse Ericsson på Focus Nordic, nordisk generalagent för Samyang.

Pris och tillgänglighet
Det nya objektivet blir tillgängligt i fotohandeln omgående. Priset hamnar på ca 3495:- kr inklusive moms.

För ytterligare information: Per Skog, e-post per.skog@focusnordic.se

Samyang Optics Company Limited grundat 1972 är en sydkoreansk tillverkare av optisk utrustning, CCTV och fotografiska tillbehör. Samyang är kända för sina varifokala och monofokala objektiv, objektiv med autobländare och fast bländare samt utbytbara objektiv som är kompatibla med kameror från andra tillverkare. Se även www.syopt.co.kr

• Bio, film, foto

Per Skog