Pentax K-5 Silver, Limited Edition

Den flerfaldigt topptestade systemkameran Pentax K-5 lanseras nu i en silverfärgad version som har genomgått en större makeover: ny finish, nytt tumhjul, nya knappar och ny paketering.

Den bakre LCD-skärmen och toppskärmen hos Silver K-5 har förstärkts för ökad slitstarka. Dessutom har kameran fått ett omkonstruerat grepp för mer komfortabel användning.

”Silver K-5 levereras även med en ny firmwareversion som erbjuder det senaste inom avancerad bildhantering och tekniska finesser”, säger Per Skog hos Focus Nordic, Pentax nordiska generalagent.

Som grädde på moset lanserar Pentax även tre befintliga ”pannkaksobjektiv” i matchande silverfärg:

• smc DA 40 mm f/2,8 Limited Silver
  • smc DA 21 mm f/3,2 AL Limited Silver
  • smc DA 70 mm f/2,4 Limited Silver

Pris och tillgänglighet
Pentax Silver K-5 kamerhus kommer att kosta ca 12,959:- kr inklusive moms. De tre nya silverfärgade objektiven kommer att kosta ca 3450:- (40 mm), 4050:- (21 mm) respektive 4050:- (70 mm) kr inklusive moms. Alla dessa produkter väntas bli tillgängliga i handeln under våren.

För ytterligare information: Per Skog, e-post per.skog@focusnordic.se

Focus Nordic AB i Partille utanför Göteborg är Nordens största fotogrossist. Sortimentet innehåller en rad starka varumärken som Panasonic, Pentax, Samsung, Lowepro, SanDisk, Transcend, Steiner, Hähnel, Tamron, Ilford, Swarovski, Velbon, GePe, Kenko, Metz och Lensbaby. Dessutom finns en egen produktlinje under namnet Focus. Se vidare www.focusnordic.se

Pentax har uppvisat överlägsen know-how inom optik och fototeknik sedan 1919.

Pentax innovationer (1952 - den första japanska SLR-kameran, 1957 - världens första Pentaprisma RefleX, 1986 - den första kompaktkameran med zoom, 1980 - den första SLR-kameran med TTL Autofokus, 1991 - den första väderbeständiga kompaktkameran) har satt sin prägel på fotografering genom tiderna.

År 2007 blev Pentax en del av Hoya-gruppen, ett av världens ledande företag inom optik. Idag har man över 35 000 anställda och en årsomsättning på ca fyra miljarder euro (2009). Företaget är börsnoterat och har 46 dotterbolag i 24 länder världen över.

• Bio, film, foto

• ricoh/pentax