Samyang lanserar nya fullformatsobjektiv för Nikon

Samyang breddar sitt sortiment och kommer nu med två objektiv för Nikons spegelfria fullformatskameror med Z-fattning. Dessutom lanseras ett 85mm f/1.4 porträtt-tele med autofokus för den traditionella Nikon F-fattningen.

Året börjar starkt för objektivtillverkaren Samyang, som redan hunnit lansera flera modeller med Canon-, Nikon- och Sony-fattning. Nu kommer företaget med hela tre nya, prisvärda objektiv riktade speciellt mot Nikon-användare. Det handlar dels om ett 14 mm vidvinkel och ett 85 mm tele för Nikons nya spegelfria kameror Z6 och Z7. Båda är manuellt fokuserade och har tidigare släppts i versioner med Canon EOS RF-fattning. Den tredje nyheten är ett ljusstarkt 85 mm objektiv med autofokus som passar Nikons traditionella spegelreflexkameror (DSLR). Alla tre objektiven är vädertätade och försedda med Samyangs avancerade flerlagers antireflexbehandling (UMC, Ultra Multi Coating) för maximal kontrast och briljans även i svåra ljusförhållanden.

Samyang MF 14mm f/2.8 Z är en manuellt fokuserad och vädertätad ultravidvinkel med en närgräns på endast 28 cm och utmärkt optisk prestanda redan vid stora bländaröppningar. Objektivet passar på Nikons spegelfria fullformatskameror med Z-fattning och öppnar upp för en helt ny värld av möjligheter för kreativt bildskapande. Rikta kameran mot himlavalvet en stjärnklar natt och fånga hela vintergatans mysterier eller sprakande norrsken på bild. Huka dig till marknivå och ta närbilder på enskilda blommor samtidigt som hela ängen syns i bakgrunden. Majestätiska bergs- och kustlandskap, böljande fält, stadsvyer och arkitektur är andra exempel på motiv där ett 14 mm ultravidvinkel kommer till sin rätta!

Innanför objektivets kåpor ryms 14 linser monterade i 10 grupper. Bland dessa finns 2 linser av ED-glas som minimerar kromatisk aberration (oönskad färgblödning). 3 linser av HR-glas (High Resolution) och 2 asfäriska linser används för att säkerställa hög upplösning och skärpa över hela bilden. Ett fast monterat motljusskydd skyddar den välvda frontlinsen från både ströljus och stötar. Objektivkonstruktionen gör dock att filtergänga saknas och då det heller inte har elektriska kontakter är användaren hänvisad till manuell bländarinställning och exponering.

Samyang MF 85mm f/1.4 Z och Samyang AF 85mm f/1.4 F är korta teleobjektiv för fullformat som med sin höga ljusstyrka och förmåga att ge mycket mjuk och behaglig bakgrundsoskärpa är perfekt lämpade för porträttfotografering. Båda objektiven är vädertätade och har en optisk konstruktion bestående av 9 linser i 7 grupper.

Medan MF 85mm f/1.4 Z är konstruerat för användning på Nikons spegelfria kameror med Z-fattning och fokuseras manuellt med en greppvänlig och mjukgående fokusring är AF 85mm f/1.4 F utrustad med en snabb och tyst autofokusmotor och vänder sig till Nikon-användare som fotograferar med DSLR-kameror (F-fattning).

Andra detaljer som skiljer:

MF-versionen med Z-fattning har en närgräns på 1 meter, 8-bladig bländaröppning och 72 mm filterdiameter. Objektivet saknar elektrisk koppling till kameran vilket innebär att bländarinställning och exponering sköts manuellt.

AF-versionen med F-fattning kan fokuseras så nära som 0,9 meter, har en något rundare bländaröppning med 9-bladig bländare och en filterdiameter på 77 mm. Elektriska kontakter och inbyggd CPU (processor) ger stöd för kamerans alla typer av exponeringsautomatik.

Pris och leverans

De nya objektiven kommer att finnas tillgängliga för levereras senare i vår.

Cirkapriser:

Samyang MF 14mm f/2.8 Z : 4,699 :- kronor (inkl. moms).

Samyang MF 85mm f/1.4 Z : 3,999 :- kronor (inkl. moms).

Samyang AF 85mm f/1.4 F : 7,399 :- kronor (inkl. moms).

För ytterligare information: karsten.rath@focusnordic.dk

• Bio, film, foto

• samyang

Focus Nordic i Göteborg är Europas största fotogrossist. Sortimentet innehåller en rad starka varumärken som Panasonic, Ricoh/Pentax, Kodak, Lowepro, Lexar, Transcend, Delkin, Steiner, Hähnel, Tamron, Ilford, Velbon, Sirui, Samyang, GePe, Joby, Kowa, Celestron, LumeCube, Kipon, Polariod Originals, Lomography, Azden, Nissin, Kenko, Polaroid, Novoflex,  Zeiss, NiSi, Ledgo, Zhiyun, Saramonic och Rotolight. Dessutom finns en egen produktlinje under namnet Focus. Focus Nordic är medlem i BSCI som jobbar för rättvisare arbetsvillkor. Se vidare på: www.focusnordic.se