Succé för nya Metz 44 AF-1 blixt

Bara några veckor efter lanseringen i december har Metz mecablitz 44 AF-1 digital etablerat sig på marknaden med fulltecknade orderböcker. Även antalet för­beställningar efter den första visningen på Photokina-mässan slog alla rekord.

Metz mecablitz 44 AF-1 digital är ett helt nytt blixtaggregat med imponerande prestanda (ledtal 44 vid ISO 100/21° och 105 mm), elegant design och möjlighet till egna fininställ­ningar för kreativa fotografer. En intuitiv kontrollpanel på baksidan med belysta knappar underlättar i hög grad hanteringen.

Bland egenskaperna finns helautomatisk zoom, integrerad vidvinkeldiffusor som tecknar ut ett 12mm objektiv (i 35mm formatet), utfällbar reflektorskiva och USB-kontakt för snabba mjukvaruuppdateringar. Metz mecablitz 44 AF-1 finns för Canon, Nikon, Olympus/Panasonic, Pentax och Sony.

Kreativt ljus för exceptionella bilder
Ett stort antal funktioner hos den nya blixten ger precis rätt blixtbelysning för alla slags motiv. Den har manuellt justerbar zoomreflektor och blixthuvudet kan vridas i både höjd och sidled.

Tack vare slavfunktionen kan det nya blixten till och med användas i TTL-läge utan begränsningar, beroende på kameramodell. Fyra blixtstyrkor kan dessutom ställas in manuellt på enhetens baksida enligt personlig smak.

Det finns även en rad specialfunktioner som synkronisering med främre och bakre ridå (beroende på kameramodell).

"Metz 44 AF-1 uppskattas särskilt av hängivna amatörfotografer då den representerar en helt ny prestandaklass, idealisk för de senaste kameramodellerna”, säger Per Skog hos Metz nordiska generalagent Focus Nordic.

Pris och tillgänglighet

Metz mecablitz 44 AF-1 finns ute i handeln redan och kostar ca 2195:- kr inklusive moms. Blixten kan drivas med AA-batterier av typen alkaline, litium eller laddningsbara NiMH.

För ytterligare information: Per Skog, tfn 070-522 64 80, e-post per.skog@focusnordic.se

Focus Nordic AB i Partille utanför Göteborg är Nordens största fotogrossist. Sortimentet innehåller en rad starka varumärken som Panasonic, Pentax, Samsung, Lowepro, Transcend, Steiner, Hähnel, Tamron, Ilford, Swarovski, Velbon, GePe, SanDisk, Nissin, Kenko, Metz och Lensbaby. Dessutom finns en egen produktlinje under namnet Focus. Se vidare www.focusnordic.se

• Bio, film, foto

Per Skog