Tamrons första objektiv för Sonys spegellösa systemkameror med E-fattning

Megazoom med låg vikt, kompakt modern design i två färgalternativ

Tamron, ledande tillverkare av optisk utrustning, lanserar ett nytt spännande objektiv: 18-200mm F/3.5-6.3 Di III VC (Modell B011). Detta nya zoomobjektiv är konstruerat för Sonys spegellösa systemkameror med E-fattning.

Det nya objektivet som endast väger 460 gram är utrustat med Tamrons prisbelönta bildstabiliseringssystem (Vibration Compensation), vilket möjliggör handhållen fotografering hela vägen från 18 mm vidvinkel till 200 mm telefoto.

Designen är speciellt gjord för att passa ihop med Sonys E-fattning, och objektivet finns i två färger.

"Tamron har byggt in nitton års erfarenhet av zoomteknik i denna produkt. Resultatet är ett kompakt objektiv med låg vikt och bara 62 mm filterdiameter. För fotografen innebär detta att man kan täcka alla sina behov - från vidvinkel till telefoto - med ett och samma objektiv", säger Karsten Rath hos Focus Nordic, Tamrons nordisk generalagent.

Direct Manual Focus (DMF) är en funktion som ytterligare förbättrar användarvänligheten genom möjligheten att göra manuella fokusjusteringar.

Brännviddsomfånget på 18-200 mm motsvarar en brännvidd på 27 mm vidvinkel upp till 300 mm full telefoto i 35mm formatet. Genom att ställa in objektivet på maximal telefoto (200 mm) och använda närgränsen på 50 cm kan växtdetaljer, smycken och andra mindre föremål avbildas som närbilder med spännande effekter.

Tamrons bildstabiliseringsmekanism (VC) som redan tidigare är lovordad i press, är nu ytterligare förbättrad och mycket tystare.

Pris och tillgänglighet

Ca-pris inklusive moms blir 6995:-. De första leveranserna kommer i början av nästa år.

Tekniska data

Modell: B011

Brännvidd: 18-200 mm

Ljusstyrka: F/3.5 – 6.3

Betraktningsvinkel (diagonal): 76°10′- 8°03′

Linskonstruktion: 17 element, 13 grupper

Närgräns: 50 cm

Avbildningsskala: 1:3.7 (vid f=200 mm: MFD 0,5 m)

Filterdiameter: 62 mm

Längd: 97 mm

Totallängd: 102 mm

Diameter: 68 mm

Vikt: 460 gram

Antal bländarlameller: 7

Minsta bländare: F/22 - 40

Inklusive blombladsformat linsskydd

Fattning: Sony E-fattning

För ytterligare information: Per Skog, tfn 070-522 64 80, e-post per.skog@focusnordic.se

Tamron Co., Ltd. är en japansk tillverkare av fotografiska objektiv, optiska komponenter och industriell optik. Sony är en betydande aktieägare i företaget, och de båda företagen har gemensamt utvecklat en rad Sony-objektiv för Sonys digitala SLR-kameror. Företaget grundades 1950 och har idag runt 5 000 medarbetare.

• Bio, film, foto

• tamron