Världens första ultrazoom för DSLR!

Nya Tamron 18-400mm F/3.5-6.3 Di II VC HLD, byggt för APS-C-formatet, ger systemkamerafotografer tillgång till ett zoomfång på hela 22,2x, med brännvidder från vidvinkel ända upp till supertele. Dessutom bildstabilisering som grädde på moset. Det ultimata objektivet för både vardagsbruk och resor!

1992 introducerade Tamron konceptet ”superzoom” genom att lansera världens första 28-200 mm objektiv. Sedan dess har företaget åtskilliga gånger vunnit priser för sina innovativa objektivkonstruktioner och blivit marknadsledande inom genren.

Med nya Tamron 18-400mm F/3.5-6.3 Di II VC HLD är de återigen först. Den här gången lanserar de en 22,2x ultrazoom som når in i en sfär tidigare förbehållen supertelen. Objektivet ger en bildvinkel motsvarande brännvidden 36-600 mm i fullformat!

Från nära till fjärran utan byte

Det enorma zoomomfånget täcker in de flesta motiv man kan stöta på under en resa och praktiskt taget eliminerar behovet av att byta objektiv. Inbyggd bildstabilisering och en väderskyddad konstruktion bidrar också till dess lämplighet som ”allt-i-ett-lösning” för både vardags- och semesterfotografering.

Med en närgräns på endast 45 cm, ända upp till 400 mm-läget, är det dessutom möjligt att ta närbilder av växter, insekter och andra små ting som man kan stöta på under en dag på resande fot. Maximal avbildningskala är 1:2.9 – nästan som hos ett riktigt makro-objektiv!

Snabb i vändningarna

Tamron 18-400mm F/3.5-6.3 Di II VC HLD har utrustats med en specialdesignad fokusmotor, HLD (High/Low torque modulated Drive) som inte bara har högt vridmoment för kvick och precis fokusering vid alla brännvidder, utan dessutom är tyst och strömsnål. En annan finess är elektromagnetisk bländare som ger exakt bländarstyrning med snabb respons, uppskattat inte minst vid filmning. Ett reglage för zoomlås kan aktiveras för att förhindra att objektivet zoomar ut av sin egen tyngd när det hänger nedåt

Med hjälp av tillbehöret Tamron Tap-in Console är det möjligt för användaren att själv utföra firmware-uppdateringar och finjustera objektivets autofokus och bildstabilisering.

Tamron har också lagt stor vikt vid den optiska konstruktionen, bestående av 16 linser i 11 grupper. Där ingår bland annat LD-glas med låg spridning och asfäriska linselement som tillsammans minimerar bild-fel som kromatisk aberration och distorsion för bästa möjliga bildkvalitet.

Pris och leverans

Tamron 18-400mm F/3.5-6.3 Di II VC HLD finns med fattning för Canon och Nikon och får leveransstart under juli månad, och kommer att kosta:

Tamron 18-400mm F/3.5-6.3 Di II VC HLD (Canon), Ca-pris: 7,795:- (inkl. moms)

Tamron 18-400mm F/3.5-6.3 Di II VC HLD (Nikon), Ca-pris: 7,795:- (inkl. moms)

För ytterligare information: karsten.rath@focusnordic.dk

Sammanfattning Tamron 18-400mm F/3.5-6.3 Di II VC HLD

Världens första superzoom för DSLR som når 400 mm brännvidd, motsvarande 600 mm på en fullformatskamera

Bildstabilisering (VC = Vibration Compensation) motverkar skakningsoskärpa och ger en stadig sökarbild även vid de längsta brännvidderna

HLD-motor (High/Low torque modulated Drive) för snabb, tyst och säker fokusering

Optisk konstruktion med asfäriska linselement och LD-glas för maximal bildkvalitet

Möjlighet till makrofotografering vid skala 1:2.9 i 400 mm-läget

Kompakt, elegant och användarvänlig design

Väderskyddad konstruktion för bekymmersfri användning utomhus

Elektromagnetisk bländare(både med Canon- och Nikon-fattning)

Zoom-lås förhindrar att objektivet zoomar ut av sin egen tyngd

Möjlighet att uppdatera firmware och finjustera AF och VC med Tamron TAP-in Console

Specifikationer Tamron 18-400mm F/3.5-6.3 Di II VC HLD

Brännvidd: 18-400mm

Ljusstyrka: F/3.5-6.3

Bildformat: APS-C

Bildvinkel (diagonal): 75°33´– 4°

Element/Grupper: 16 / 11

Närgräns: 0.45 m

Maximal avbildningsskala: 1:2.9

Filterstorlek: 72mm

Minsta bländare: F/22-40

Antal bländarlameller: 7

Längd (utan motljusskydd): 124 mm (Canon), 121 mm (Nikon)

Vikt: 710 g (Canon), 705 g (Nikon)

Tillbehör (ingår): Motljusskydd och objektivlock.

Fattningar: Canon och Nikon

• Bio, film, foto

• tamron

Focus Nordic i Göteborg är Nordens största fotogrossist. Sortimentet innehåller en rad starka varumärken som Panasonic, Ricoh/Pentax, Kodak, Lowepro, Lexar, Transcend, Steiner, Hähnel, Tamron, Ilford, Velbon, Sirui, Samyang, GePe, Joby, Kowa, Celestron, LumeCube, Impossible, Lomography, Azden, Nissin, Kenko, Polaroid, Novoflex, Polaroid, Zeiss, Nisi, Ledgo, Zhiyun och DxO. Dessutom finns en egen produktlinje under namnet Focus. Focus Nordic är medlem i BSCI som jobbar för rättvisare arbetsvillkor. Se vidare på: www.focusnordic.se