Förbos vd Peter Granstedt invigningstalar om hållbarhet, långsiktighet och om vikten att skapa tillsammans.

Förbo firade att det blir fler bostäder i Kungälv

Förbo kombinerade invigning och första spadtag och firade att det blir fler bostäder i Kungälv. Den 15 september var det invigning Förbos första kvarter i Kongahälla; Kronan. Dessutom togs ett första spadtag för Förbos andra kvarter i området, Kransen, precis bredvid. Sammanlagt nästan 100 nya lägenheter och en förskola med tre avdelningar i den nya stadsdelen Kongahälla.

Kommunstyrelsens ordförande Miguel Odhner och Förbos vd Peter Granstedt hjälptes åt att klippa bandet för kvarteret Kronan. Därefter var det dags att ta det första spadtaget för kvarteret Kransen. Det var helt enkelt att plantera ett pilträd som ska stå på den gemensamma takterrassen. Till detta tog Miguel och Peter hjälp av oppositionsrådet Anders Holmensköld

Flera av hyresgästerna i kvarteret Kronan, personal från förskolan, Förbo, byggentreprenören och arkitekterna samt politiker och tjänstepersoner från Kungälvs kommun och många andra samarbetsparter deltog och fick en presentation av bostäderna och en sopplunch.

Hela Kongahälla är ett samverkansprojekt mellan byggherrar och kommun. Inom kvarteret Kronan har mycket samarbete skett mellan Förbo och Kungälvsbostäder.

Om kvarteret Kronan

• Kvarteret omfattar 65 hyreslägenheter i två huskroppar.
  • I kvarteret finns även en förskola med flera avdelningar samt gemensam gård.
  • Storlekarna varierar från ett till tre rum och kök.
  • Samtliga lägenheter har balkong eller terrass.
  • Flera av lägenheterna på den indragna översta våningen har väldigt rymliga terrasser.
  • Arkitekten heter Andrew Worsley, Metro(numera Sweco) och byggentreprenör är Serneke.
  • Inflyttning har skett under sommaren 2017.

Om kvarteret Kransen

• Kvarteret kommer att omfatta 31 hyreslägenheter i ett punkthus.
  • Storlekar från ett till fyra rum och kök med god tillgänglighet.
  • Samtliga lägenheter kommer att ha balkong, uteplats eller terrass.
  • På taket blir det en gemensam takterrass med fin utsikt över området.
  • Uthyrning startar under hösten 2018 och inflyttningen blir i början av 2019.
  • Arkitekten heter Petter Lodmark, QPG och även här är byggentreprenören Serneke.

Hållbarhet på Förbo i Kongahälla

I det gemensamma arbetet med Kongahälla har stort fokus legat på att det ska vara lätt att leva hållbart. Närheten till handel, service och kollektivtrafik ökar möjligheten att klara sig utan bil. I nära anslutning till kvarteren finns billpooler där vi bjuder hyresgästerna på ett års gratis medlemskap. Även trafik från renhållningsfordon minimeras i området genom att det dagliga avfallet slängs i en nybyggd sopsugsanläggning.

På taken anläggs sedumväxter som skapar bättre lokalklimat genom att fördröja dagvatten och att absorbera solvärme.

Det ska bli enkelt att sortera sitt avfall i närområdet då varje kvarter har eget miljörum med källsortering. Uppvärmning sker med förnybar fjärrvärme.

Det är individuell mätning och debitering av varm- och kallvatten samt elförbrukning. Blandningen mellan bostäder i olika upplåtelseformer, arbetsplatser och verksamheter ska göra Kongahälla till en levande stadsdel.