Förbo inleder samarbete med Skanska kring Norra Hallsås

Förbo inleder samarbete med Skanska kring Norra Hallsås

Bostadsföretaget Förbo startar ett partneringsamarbete med entreprenören Skanska i syfte att utveckla två nya byggnationer på naturens villkor med sammanlagt 36 hyresrätter i Norra Hallsås, Lerum.

Det handlar om ett punkthus, Höjdpunkten, samt tre parhus, Kamhusen, som är ritade av den prisbelönta arkitekten Josefina Nordmark baserad i Luleå.

Förbo fortsätter sin tradition om grönt byggande och satsar den här gången på en tydlig miljöklassning.

- Vi arbetar för att nå klass Guld enligt Miljöklassad byggnad, berättar Mikael Dolietis, fastighetsutvecklingschef på Förbo. Tillsammans med entreprenör och konsulter ska vi gå igenom vad det innebär för projektet.

Det blir lågenergibyggnader med en energianvändning på maximalt 65 kWh/kvm.

Utvecklingen av Norra Hallsås i Lerum har pågått under flera år och Förbo har sedan tidigare färdigställt 28 hyresrätter i Ringhusen och 25 i Halssmycket.

- Efterfrågan på att hyra bostäder i området har varit mycket god, berättar marknadschef Sara Rudmark, och här tar vi fasta på de kvaliteter i boendet som särskilt uppskattats; goda planlösningar, möjlighet att påverka färgsättning och lättskötta installationer som bidrar till lägre energianvändning.

Samarbetet med Skanska sker genom partnering som innebär att man i ett mycket tidigt skede av projektet startar tillsammans och bidrar med kunskap och erfarenheter i gemensam utvecklingen av projektet.

Byggherre: Förbo AB, Mikael Dolietis, fastighetsutvecklingschef
Arkitekt: Nordmark & Nordmark, Josefina Nordmark
Tekniska konsulter: COWI
Entreprenör: Skanska, Sten-Åke Ottosson, divisionschef