Eleverna från HDK har redan genomfört olika aktiviteter i området med de boende, bland annat att måla om det gamla skjulet.

Förbo ska bygga en aktivitetspark i Ytterby

I området Björkås i Ytterby kommer bostadsbolaget Förbo under nästa år att bygga en stor aktivitetspark. Förbo har en vision om att parken ska kunna bli ett utflyktsmål för invånare i hela kommunen.

- Vi vill bygga en aktivitetspark som sträcker sig från extraordinär lekplats och lärmiljö till att vara en inkluderande mötesplats. Det ska vara för den med eller utan barn, oavsett ålder och ursprung. Vi hoppas att den ska bli ett attraktivt utflyktsmål som sätter Björkås och Ytterby på kartan, säger Katarina Svangård, projektledare på Förbo.

Utvecklingen av parken vill bostadsbolaget göra i nära dialog med de boende, kommunen, föreningar, skola och andra som kan komma att använda parken. Ett steg i detta är att bjuda in till en utemiljödag för alla boende i området.

- På lördag bjuder vi, tillsammans med den lokala hyresgästföreningen, in till en utemiljödag i området där vi kommer att anordna olika aktiviteter för att samla in idéer och önskemål kring vad aktivitetsparken ska innehålla, säger Katarina.

I arbetet med att utveckla parken har Förbo även ett samarbete med HDK, Högskolan för design och konsthantverk. Det är studenter som läser konstnärligt mastersprogram i Child Culture Design som genomför ett eget projekt med aktivitetsparken som utgångspunkt. Projektet kommer att avslutas med en utställning på Mimers hus och den går att följa på Facebook och Instagram under #105dayswithbjörkås.

- De har redan genomfört flera aktiviteter och bidragit med en närvaro i området som vi inte har möjlighet att ha själva. Det är väldigt spännande att följa deras process och få olika synvinklar på hur parken och dialogen med de boende kan formas. Jag hoppas att vi med deras hjälp kan hitta engagemang hos hyresgäster som vi kan jobba vidare med för att utveckla parken, säger Katarina.

Mer om aktivitetsparken:

Extraordinär lekplats och lärmiljö
- en plats som kan vara en del i skolans verksamhet, främja barns utveckling
- som kan väcka nyfikenhet och lust att lära, en plats att utforska även efter man slutat skolan

En inkluderande mötesplats
- som främjar möten mellan människor över alla gränser – ålder, kön, ursprung, socialt
- som är tillgänglig för alla

Utflyktsmål
- med aktiviteter som lockar både till rörelse och rekreation, för hälsa och utveckling
- en kreativ plats som stimulerar många sinnen
- där besökaren kan vara medskapare av platsen
- som sätter Förbo och Kungälvs kommun på kartan genom att locka nya besökare

Förbo är ett bostadsföretag med ett brett utbud av lägenheter, radhus och parhus i de fyra kommunerna Härryda, Mölndal, Lerum och Kungälv. Våra cirka 5 700 bostäder finns nära naturen men aldrig långt från stadens puls.