Kristallvägg till askgravplats i Malmö från Måleråsföretag

Mats Jonasson Målerås och Målerås Mekaniska AB har levererat en vägg med 1 500 monterbara kristallblock till en askgravplats på Limhamns kyrkogård i Malmö. Monteringen genomfördes under första hälften av oktober. Varje ofärgat block utgör en gravvård med plats för två namn. Det är Kyrkogårdsförvaltningen i Malmö som har designat och beställt kristallväggen.

Mats Jonasson Målerås (Målerås Glasbruk AB) och Målerås Mekaniska AB erhöll i maj en beställning från Kyrkogårdsförvaltningen i Malmö på en väggkonstruktion med kristallblock.   Väggen består av en stålkonstruktion och 1 500 kristallblock till en askgravplats på Limhamns kyrkogård i Malmö. Monteringen genomfördes under första hälften av oktober. Varje ofärgat block utgör en gravvård med plats för två namn.

Kyrkogårdsförvaltningen i Malmö har designat

Det är Kyrkogårdsförvaltningen i Malmö som designat kristallväggen.  Den är 9 m lång och ca 1,8 m hög med kristallblock i klarglas och olika nyanser av blåa block som formar vågor på ett hav.

Redan 2007 hade förvaltningen en idé om att använda sig av glasblock till ett runt torn. Kontakt togs med glasbruket i Målerås. Målerås Mekaniska ritade ett konstruktionsförslag till ett ca 2 m högt runt torn med 360 kristallblock. Förslaget accepterades och under hösten samma år levererade och monterade företagen tornet på Limhamns kyrkogård i Malmö.

Glasbruket blästrar in namn och årtal

Efter hand som kyrkogårdsförvaltningen får beställning på urnsättningar, skickas namn och övriga uppgifter till Målerås. Glasbruket blästrar sedan in uppgifterna i kristallblocken, som slutligen målas med en svart utomhusbeständig färg.

Askgravplatser för att möte anhörigas önskemål

Efter Estoniakatastrofen har efterfrågan på alternativ till minneslund som gravplats ökat. Anhöriga önskar i större utsträckning vara med vid urnsättning och ha en personlig plats att gå till utan att behöva tänka på skötsel och underhåll. Tsunamin i Thailand förstärkte denna efterfrågan. Kyrkogårdsförvaltningarna i Sverige har därför utvecklat askgravplatser för att möta önskemålen från anhöriga.

För mera information:

Ida Jonasson, Sakrala produkter, Mats Jonasson Målerås, tel.: 0481-314 15, 070-553 84 52, ida.jonasson@matsjonasson.com    www.matsjonasson.com

Björn Johansson, VD Målerås Mekaniska AB, tel.: 070-632 41 28 bjorn@maleras-mek.se

www.maleras-mek.se

Erik Ljungberg, landskapsingenjör, Malmö Kyrkogårdsförvaltning, tel.: 040-27 91 97,  Erik.Ljungberg@svenskakyrkan.se

Foto: Slutmontering av kristallvägg på kyrkogården i Limhamn den 11 oktober. Fotograf Erik Ljungberg.

• gravurna
  • kristall

Målerås utvecklades när järnvägarna - Nybro-Sävsjöström/Nässjö och Målerås-Kosta kom till byn i slutet på 1800-talet. Målerås Glasbruk etablerades 1890 och är idag Sveriges största privata glasbruk med egen kristallshop. Ägare är designern och mästargravören Mats Jonasson. I Designarenan finns utställning och försäljning från sju av Sveriges bästa glasblåsarmästare/studioglashyttor. Sedan l930-talet finns en läderindustri med shop. Målerås Meknaiska tillverkar bl.a. utetrum och pooltäckningar under varumärket Zabra. Målerås Vandrarhem B&B med 40 bäddar, bageri/café (sommar), affär och bensinmack, presentshop ger service till turister och boende. I Målerås med omnejd finns 25 företag. www.maleras.nu

Åke Petersson