Målerås Mekaniska miljöcertifierad enligt ISO 14001

Målerås Mekaniska AB har blivit certifierad av DNV Managing Risk enligt den internationella miljöledningsstandarden ISO 14001. Företaget har under en tvåårsperiod systematiskt gått igenom och anpassat sin verksamhet efter standardens 54 krav. Ledningssystemet har integrerats med Målerås Mekaniskas befintliga kvalitetsledningssystem.

Efter två års systematiskt arbete har Målerås Mekaniska AB blivit certifierade av DNV Managing Risk enligt den internationella miljöledningsstandarden ISO 14001. Företaget uppfyller nu standardens 54 krav. Ledningssystemet har integrerats med Målerås Mekaniskas befintliga kvalitetsledningssystem.

- Som underleverantör till bland annat de större svenska lastbilstillverkarna har vi kravet att vara både miljö- och kvalitetscertifierade för att kunna vara med och konkurrera om jobben, säger Björn Johansson, VD på Målerås Mekaniska AB.

Målet med ISO 14001 är att certifierade företag systematiskt skall kartlägga sin miljöpåverkan och sätta mål för ständiga förbättringsåtgärder för att därigenom minska sin miljöbelastning.

-  Vår utmaning är att förbättra oss inom områdena transporter, uppvärmning, kemikalier och farligt avfall, säger Ulf Thorsson ansvarig för ledningssystemen.

För mera information:

Björn Johansson, VD,  Målerås Mekaniska AB, 0481-314 45, 070-632 41 28

bjorn@maleras-mek.se          www.maleras-mek.se

Ulf Thorsson, systemansvarig, Målerås Mekaniska AB,  0481-314 55, 070-36 94 055, ulf@maleras-mek.se

• uterum
  • pooltäckning

Målerås utvecklades när järnvägarna - Nybro-Sävsjöström/Nässjö och Målerås-Kosta kom till byn i slutet på 1800-talet. Målerås Glasbruk etablerades 1890 och är idag Sveriges största privata glasbruk med egen kristallshop. Ägare är designern och mästargravören Mats Jonasson. I Designarenan finns utställning och försäljning från sju av Sveriges bästa glasblåsarmästare/studioglashyttor. Sedan l930-talet finns en läderindustri med shop. Målerås Meknaiska tillverkar bl.a. utetrum och pooltäckningar under varumärket Zabra. Målerås Vandrarhem B&B med 40 bäddar, bageri/café (sommar), affär och bensinmack, presentshop ger service till turister och boende. I Målerås med omnejd finns 25 företag. www.maleras.nu

Björn Johansson, Målerås Mekaniska AB

VD VD för Målerås Mekaniska AB 0481-314 45