Vernissagehelg 28 – 29 april i Målerås -Claes Uvesten visar sina unika glashuvuden på Designarenan i Målerås

Sommarsäsongen i Glasriket startar med vernissagehelg den 28-29 april – Glaskonst 2012.  På Designarenan i Målerås ställer formgivaren Claes Uvesten ut sina mycket unika glashuvuden. Glasbrukets egen formgivare Mats Jonasson visar resultaten av vinterns intensiva designarbete.  Båda formgivarna finns i utställningshallarna under lördagen.

Glaskonst 2012 – Glasrikets start på sommarsäsongen med vernissagehelg den 28-29 april. Formgivaren Claes Uvesten visar sina mycket unika glashuvuden på Designarenan i Målerås. Glasbrukets egen formgivare Mats Jonasson visar resultaten av vinterns intensiva designarbete. Båda formgivarna kommer att finnas i utställningshallarna under lördagen och Mats Jonasson även under söndagen.

- Vi är mycket glada att kunna presentera Claes Uvesten för vår publik i Målerås. Han är en av Sveriges mest unika glaskonstnärer som, med sitt kraftfulla formspråk, ger tyngd i vår Designarena, säger Mats Jonasson.

Claes Uvesten föddes 1964 i Linköping. Han har genomgått glasutbildning på Glasskolan i Orrefors och på Pilchuck School of Glass i Seattle, USA. Claes har deltagit i mer än 20 utställningar i Sverige, USA, Mexico och UK. 2005 var han professor i Glass Design på Museo de Vidrio i Monterrey, Mexico.

Vårkonsert och hyttsill

Under lördagseftermiddagen ger Målerås Musikkår en vårkonsert i hyttan och senare under kvällen serverar Wärdshuset Hyttan traditionsenlig hyttsill.

Jan-Åke Gullaksen, VD, tel. 0481-314 09, 070-887 51 30

Mats Jonasson, formgivare, tel. 0481-314 03, 070-60 31 118