Över 10 000 konversationer bara i stödchatten

Tilia fyller 5 år i september. Sedan 2012 har föreningen arbetat rikstäckande och stöttat ungdomar med psykisk ohälsa via nätet, men också utökat tillgängligheten under sommar, jul- och nyårshelger med sin populära lägerverksamhet. Syftet är att erbjuda stöd när unga behöver det som mest.

Unga har länge eftersökt ett "mellanting" där även de som inte är tillräckligt sjuka för psykiatrin får en plats att bli tagen på allvar och lyssnad till. En plats att samtala om den psykiska ohälsan som främst berör oro, ångest och stress. Den psykiska ohälsa som enligt statiskt just nu ökar mest.

- Att erbjuda stöd i tidigt skede är förebyggande och allvarligare psykiska tillstånd kan undvikas. På så vis avlastas vården. Detta sparar framför allt mänskligt lidande men likt väl ekonomiska resurser för samhället, säger Tilias grundare Annesofie Blixt.

Prisbelönta

Genom åren har Tilia mottagit många priser. Exempel är Stenbecksstipendiet år 2012, Årets medmänniskor och Svenska Hjältar 2014, Ateastipendiater 2014 och senast Psynkpriset av Sveriges kommuner och landsting med motivering: ”2016 års pris går till Tilia för att alla dagar i veckan, året om vara någon att prata med, en axel att luta sig mot och en trygg vuxen att bolla med för de unga som behöver. Tilia arbetar rikstäckande genom chatt- och mailstöd.”

Ökning i chatten årligen

Chatten är ett medmänskligt stöd och fyller upp ett ”glapp” i samhället efter kontorstid när många vuxna går hem, men barn och ungas dåliga mående ökar. Tilia har haft en ökning i antalet konversationer i sin stödjande verksamhet varje år. 2017 nåddes ett tak för hur många barn och unga de kan ta emot i chatten och fortfarande hålla kvalitet.

- Det är positivt att fler och fler vågar söka stöd.

Efter avslutat chatt uppger 90 % att de känner sig lyssnade på av Tilias volontärer. Detta i kontrast till att 76 % tyvärr inte känner sig lyssnade på av resterande samhälle.

Bakom varje siffra finns en individ. Ett barn eller en ung person som har rätt till stöd och hälsa.

Varje månad loggar ungefär 600 ungdomar in och föreningen har kapacitet att ta emot hälften av dessa - alltså varannan ungdom. Under Tilias fem år har över 10 000 konversationer i chatten hållits.

- Våra volontärer är hjältar utan dess like. Vi är nu 100 personer utspridda i landet som möjliggör detta arbete. Att kunna ha öppet varje kväll med få resurser och samtidigt lyckas med de fina samtal som våra ideella hjältar varje kväll gör tycker jag är beundransvärt. Det finaste kvittot är att unga vänder sig till oss och att de vill komma tillbaka.

Tilia är en ideell organisation för unga med psykisk ohälsa. De arbetar förebyggande, stödjande samt opinionsbildande.

www.foreningentilia.se

facebook.com/foreningentilia

Instagram: teamtilia

På Tilias årsdag, den 4 september firas årligen "Dagen för ungas psykiska hälsa" instiftat i temaalmanackan på Tilias initiativ. Vill du vara med och göra skillnad denna dag som dessutom är vår 5-årsdag har vi utformat tre enkla steg.

1. Dela information om att Tilia finns så att fler får stöd, vi finns på FacebookInstagram och Twitter. Är du journalist eller jobbar med media - lyft en intervju med oss, gärna i form av detta pressmeddelande!

2. Ge oss ett ekonomiskt bidrag i födelsedagspresent så vi kan hjälpa fler. Swish: 123 170 71 81, märk betalningen "gåva".

3. Sprid specifikt denna film, uppmana din omvärld om att lyssna på unga i större utsträckning! (Tack till URs Tänk till som spelade in den tillsammans med våra medlemmar).