Tilia finns kvar för unga med psykisk ohälsa hela sommaren

Pressmeddelande   •   Jun 01, 2018 11:52 CEST

Psykisk ohälsa tar inte semester, föreningen Tilia finns kvar!

Snart är det sommar – en tid då vi alla borde få möjlighet att njuta av det fina runt omkring oss, att vara lediga och ladda våra batterier. Men för många unga med psykisk ohälsa innebär sommaren en ökad oro och ängslan.

– Vi är så stolta över att finnas kvar en tid då det verkligen behövs, säger Josephine Mårtensson Wallin, projektledare för Tilias stödchatt som är öppen varje kväll, året om.

Tilia är en ideell organisation för unga med psykisk ohälsa. Stödet riktar sig till alla mellan 12-30 år oavsett könstillhörighet. Tilia har bland annat en stödchatt som är öppen varje kväll samt en stödmail, hit kan unga kan vända sig oavsett var i landet de bor. I och med chatten som har öppet varje kväll garanteras att unga kan nå en volontär inom 24 timmar och stödmailen besvaras alltid inom 7 dagar. Vi har även en lägerverksamhet och stödgrupper där unga kan stärka sin självkänsla*.

- Våra volontärer vet hur det känns att drabbas av psykisk ohälsa, de vet att psykisk ohälsa inte tar sommarlov eller semester. De är medmänniskor som själva har en erfarenhet av att må dåligt och sitter på en djup förståelse för ungdomar. Volontärerna vet betydelsen av någon som lyssnar och finns där, speciellt under tider då övriga samhället tar ledigt, slappnar av och bubblar av lycka.

Tilia finns under sommaren även kvar som vanligt på sociala medier, i vår blogg och i Tiliapodden där tankar och känslor gällande psykisk ohälsa delas.

Läs mer på foreningentilia.se

*Det finns fortfarande platser kvar i våra stödgrupper online för den som vill stärka sin självkänsla.

Tilia - trygghet, stöd & vägledning för unga

info@foreningentilia.se | www.foreningentilia.se | Twitter: @ForeningenTilia | FB: www.facebook.com/foreningentilia

Kommentarer (0)