Tilia medverkar vid regeringens utredning kring tvångsvård av barn under 2017

I slutet av året meddelade Folkhälso-, sjukvårds- och idrottsminister Gabriel Wikström att Regeringen har beslutat om ett tilläggsuppdrag till den nationella samordnaren, Kerstin Evelius, inom området psykisk hälsa. (S 2015:9)

Uppdraget innebär att samordnaren ska göra en översyn av tvångsåtgärder mot barn och unga under 18 år enligt lagen om psykiatrisk tvångsvård med utgångspunkten att kraftigt minska eller avskaffa användningen av tvångsåtgärder.

I dagsläget tar lagstiftningen enligt lagen om psykiatrisk tvångsvård inte hänsyn till om patienten är ett barn eller en vuxen.

Evelius har anställt Louise Aronsson som en del av utredningen för att leda en expertgrupp av barn och unga med egna erfarenheter av psykiatrisk tvångsvård.

Barn och unga från Tilia (bland andra) som har egna erfarenheter av psykiatriskt vård kommer att vara med i en referensgrupp. De kommer att fungera som en expertgrupp till och för utredningen.

- Det är en seger att tvångsåtgärder på barn kommer att ses över och utredas, just för att varje barn och ung människa har rätt till värdig vård. Det är också viktigt att ungas röster tas på allvar så det känns hoppfullt. Jenny Bjärne volontär Tilia med egna erfarenheter av psykiatrisk tvångsvård som barn.

Presskontakt: Sven Akselson, Utredningssekreterare
070 341 29 75 Sven.akselson@regeringskansliet.se

• psykisk ohälsa bland unga
  • psykisk ohälsa