Nordiskt samarbete firas med gästabud

23 mars firas som Nordens dag i de nordiska länderna. Dagen firas till minne av Helsingforsabtalet, som slöts just detta datum 1962.  Helsingforsavtalet är grunden för det nordiska samarbetet och avtalet stadgar samarbete mellan de nordiska länderna inom en rad områden, bland annat kulturellt, rättsligt, ekonomiskt och socialt. En av viktigaste grundstenarna i Helsingforsavtalet är rätten för nordiska medborgare att arbeta och bosätta sig i ett annat nordiskt land, en rätt som de nordiska regeringarna sett fördelen av redan 1954 när den nordiska arbetsmarknadsöverenskommelsen undertecknades av regeringarna. Föreningen Norden uppmärksammar Nordens Dag genom att avhålla nordiska gästabud med lokalproducerad och hälsosam mat på menyn. Föreningen Norden samarbetar också med skolor och förskolor och hjälper dem att ta tillfället i akt att servera nordisk mat till skol- och förskolebarnen. På vissa håll samarbetar man också med kommunerna genom att bland annat flagga med de nordiska flaggorna på allmänna platser.

För mer info, kontakta generalsekreterare Britta Nygård, tfn 08 506 113 07, e-post britta@norden.se eller informationschef Torsten Hallberg, tfn 08 506 113 01, e-post torsten@norden.se

Föreningen Norden är en ideell organisation vars idé är gemenskap, samverkan och utbyte över Nordens nationsgränser. Verksamhetens mål är fred och mellanfolklig förståelse inom Norden och mellan Norden och omvärlden. Vi vill möjliggöra många människors möten och skapa nätverk för gemensamma kulturupplevelser, ömsesidig språkförståelse och folkbildning över gränserna. Föreningens kansli ligger på Hantverkargatan 29 i Stockholm, Box 22 087, SE-104 22 Stockholm