Världsrekord i högläsning?

Idag startar den 14:e upplagan av Den nordiska biblioteksveckan. Veckan inleds med Kura skymning där många bibliotek i Norden arrangerar högläsning. Årets tema är Det magiska Norden och tusentals människor på nästan 2000 platser i de nordiska länderna kommer samtidigt, klockan 19.00 ikväll, att lyssna på högläsningar av texter ur isländska eddan och ur den skrämmande Låt den rätte komma in av den svenske författaren John Ajvide Lindqvist. Redan i morse deltog nordiska förskole- och skolbarn i ”Kura gryning”-arrangemang med uppläsningar ur isländske Andri Snær Magnasons Berättelsen om den blå planeten och danska Lene Kaaberbøls Skämmerskans dotter.

Exempel på Kura skymningarrangemang i Sverige finns på Föreningen Nordens hemsida http://www.norden.se/Medlemskap/Kalendarium/

För mer information, kontakta

st.f. generalsekreterare Britta Nygård tfn.: +46 (0)708 43 88 75 e-post britta@norden.se

eller organisationssekreterare Yvonne Norrgård tfn.: +46 (0)8 506 113 24 e-post yvonne@norden.se

Föreningen Norden är en politiskt och religiöst obunden organisation, öppen för alla som vill engagera sig och jobba med nordiska frågor och nordiskt samarbete. Föreningen grundades redan 1919.