Ny rapport: Flyg – en förutsättning för tillväxt

Varje år bidrar svensk luftfart med 53 miljarder kronor till BNP, 80 000 jobb samt ytterligare 100 000 jobb inom turistnäringen. Flyget genererar över 9 miljarder kronor i direkta skatteintäkter eller 24 miljarder i indirekta via hela flygsektorn, till den svenska statsbudgeten varje år. Med andra ord så bidrar flyget en hel del till det svenska välståndet.

Detta är fakta ur rapporten, Flygets ekonomiska betydelse för Sverige av Oxford Economics som presenteras på den stora branschkonferensen Flyg med Framtid 2011, den 24 oktober på Arlanda. Konferensen samlar ledande experter, intressenter och beslutsfattare inom flygsektorn.

– Andra branscher har mycket att lära sig av flyget. Förutom de stora intäkter som vi bidrar med så är produktiviteten hos de som jobbar i flygsektorn mer än dubbelt så hög som genomsnittet i Sverige. Likaså har vi ett miljöarbete som ligger i framkant jämfört med många andra industrier. Flyget är helt enkelt viktigare för Sverige än vad många tror, säger Anna Wilson, Generalsekreterare på Svenskt Flyg.

Ju bättre flygförbindelserna blir, desto fler söker sig till nya resmål. Detta gäller även turismen till Sverige som är en allt viktigare bransch. Cirka 64 % av de utländska besökarna i Sverige anländer med flyg, vilket är högre än genomsnittet för Europa som helhet. Passagerarna som anländer med flyg till Sverige spenderar ungefär 60 miljarder kronor per år i landet – en summa som beräknas öka framöver.

– Flyget är också viktigt för vår handel; 140 000 ton varor fraktas med flyg, från och inom Sverige. Flygtransporter står för en mycket stor andel av svensk utrikeshandel och är avgörande för distributionen av högförädlade produkter. Även om flygfrakten står för mindre än en procent av tonnaget för EU:s handel med resten av världen så utgör den cirka 22 % av totalvärdet, säger Anna Wilson.

Rapporten Flygets ekonomiska betydelse för Sverige är framtagen av Oxford Economics och motsvarande studier görs för över 50 länder. Rapporten lanseras på Flyg med Framtid den 24 oktober och kommer att finnas för nedladdning på www.svensktflyg.se.

För mer information kontakta:

Anna Wilson
Generalsekreterare Svenskt Flyg

• resor
  • flygresor
  • flyg
  • flygtransport
  • näringsliv
  • nationalekonomi
  • tillväxt
  • handel
  • flygbranschen

Oxford Economics är en av världens främsta konsultföretag inom forskning och analys. Grundades 1981 som ett joint venture med Templeton College, Business College i Oxford University, sedan dess har Oxford Economics vuxit s till en stor oberoende leverantör av globala ekonomiska, industri och näringslivs analyser.

Föreningen Svenskt Flyg kommunicerar idéer, åsikter och kunskap om det kommersiella flyget och flygindustrin i Sverige. Syftet är att stärka förtroendet för det kommersiella flyget och flygindustrin så att dessa ges möjligheter att verka och utvecklas i Sverige.