SVENSKT FLYG OCH FLYG- OCH RYMDINDUSTRIN (SAI) välkomnar A 380 till Arlanda

Flygentusiaster och svensk flygindustri välkomnar Airbus A380 till Sverige

På onsdag, den 15 september, välkomnar vi Airbus nya jätteflygplan A380, som besöker Sverige för första gången.

Airbus 380 är världens största passagerarflygplan, med nästan 80 meter mellan vingspetsarna och plats för 525 passagerare. Planet har oöverträffad bränsleeffektivitet, det förbrukar mindre än 3 liter flygbränsle per passagerare per 100 km. Det är samtidigt betydligt tystare än alla andra medelstora och stora passagerarflygplan.

Flera svenska företag levererar komponenter till flygplanet. Saab AB tillverkar vingbalkar och Volvo Aero svarar för komponenter till båda flygmotoralternativen. Flygplanet, som tillhör Lufthansa, väntas landa på Arlanda kl. 11.15 och lyfter senast 12.45.

Svenskt Flyg, tillsammans med Flyg- och rymdindustrin (SAI), tycker att detta är en milstolpe i svensk flyghistoria och vill därför bjuda svenska flygentusiaster på picknick på Arlanda.

Saab AB och Volvo Aero kommer då även att berätta mer om flygplanet och de svenska företagens roll i flygplanet.

Var: Strax söder om Brandstation Öst (utanför staketet), Arlanda [Se karta]

Tid: Samling från kl. 11.30

Anmäl till ingrid.reineholm@svensktflyg.se om du önskar picknick.

För mer information, vänlig kontakta Wilhelm Jansson, Svenskt Flyg (0708-192214) Robert Limmergård, Volvo Aero (076 – 818 27 13) eller Peter Liander, Saab (0734-185015).

Flyg- och rymdindustrin (SAI)

Den svenska flyg och rymdindustrin (exklusive underleverantörer) sysselsätter omkring 12 000 personer och omsätter cirka 22 mdr SEK per år. De största aktörerna (Ruag, Rymdbolaget, Saab, Volvo Aero) är medlemmar i intresseorganisationen SAI.

Forskningsintensiteten är hög, ca 15 % av industrins omsättning. Verksamheten bidrar starkt till det svenska innovationssystemet genom att generera ny teknologi och nya företag. Flyg- och rymdindustrin är en tillväxtbransch med stora spridningseffekter och starka synergier mellan civil och militär verksamhet och mellan flyg och rymd.

www.sai-sweden.org

Svenskt Flyg

Svenskt Flygs medlemmar är de stora aktörerna i ”flygsverige” – nästan samtliga svenska flygplatser, kommunala såväl som de inom Swedavia, samtliga flygbolag baserade i Sverige, LFV och våra viktigaste flygindustrier, Volvo Aero och Saab. Svenskt Flyg arbetar med viktiga branschfrågor, bl.a. flygets roll i det hållbara samhället, luftfarts- och transportpolitik och infrastrukturutveckling – även ur ett europeisk perspektiv. Svenskt Flyg kommunicerar såväl fakta och kunskap som idéer och åsikter om det kommersiella flyget och flygindustrin i Sverige.

www.svensktflyg.se