Gunilla Almgren från Göteborg påverkar småföretagarklimatet i Europa

Gunilla Almgren, styrelseledamot i Företagarna Göteborg, har blivit omvald som ordförande för UEAPME. Företagarna är en del av den europeiska fristående organisationen UEAPME, som påverkar EU-kommissionen och Europaparlamentet att skapa bättre villkor och enklare regler för de mindre företagen.

UEAPME representerar 12 miljoner företagare med sammanlagt 55 miljoner anställda. Företagarna är en av de 84 medlemsorganisationer som är anslutna. Alla EU-länder samt Turkiet och Schweiz är representerade. Organisationens främsta uppgift är att i EU:s regelarbete kraftfullt föra de små företagens talan om behov och möjligheter, så att lagstiftningen utgår från de allra minsta företagen i Europa.

- Det är en ära att bli omvald som ordförande och bra att Göteborg syns på toppen i Europa för de små företagen. 80 procent av alla jobb inom EU har skapats i små företag och UEAPME gör ett viktigt jobb för att skapa bättre förutsättningar för dessa. Stora utmaningar för småföretagen i Europa är bland annat tillgången på finansiering, tung administrativ börda, lärlingssytem och föråldrad arbetsrätt. Dessa är några av de viktiga frågor som UEAPME jobbar med, säger Gunilla Almgren.

Läs mer om UEAPME här: www.ueapme.com

Gunilla Almgren, telefon: 0705-52 33 03

gunilla@regab.com