Stark konjunktur för småföretagen i Västra Götaland

Småföretagskonjunkturen i Västra Götaland är den femte starkaste i riket. Det visar Småföretagsbarometern, som presenteras idag av Företagarna och Sparbankernas Riksförbund. Både tjänste- och industriföretagen upplever en förbättrad konjunktur och 67 procent av småföretagen i länet anser att de har goda utsikter att expandera på sikt.

21 procent av länets småföretag har ökat antal anställda sedan förra mätningen 2013. Både industri- och tjänstesektorn planerar att öka sin personalstyrka det kommande året.

• Det finns dock några mörka moln. Många företagare anger en oro för det politiska läget och den oförutsägbarhet som råder kring näringslivets spelregler, säger Maria Derner, regionchef på Företagarna Västra Götaland.

Det största tillväxthindret för småföretagen i Västra Götaland är svårigheten att hitta lämplig arbetskraft.

• Mer än vart fjärde företag uppger detta som den största utmaningen. Det visar att man måste ta ett krafttag kring utbildningsfrågorna och göra en rejäl satsning på bristyrken, säger Maria Derner.

Andra tillväxthinder som dominerar hos småföretagen är höga arbetskraftskostnader och tuff konkurrens. Höjda arbetsgivaravgifter upplevs som den största politiska risken.

Ta del av hela rapporten här: www.foretagarna.se/smaforetagsbarometernvgl

För mer information:

Maria Derner, Företagarna, 070-775 84 60

Malena Eklund, Företagarna, 072-398 90 24

Småföretagsbarometern är Sveriges största konjunkturindikator inriktad speciellt på småföretagskonjunkturen och har genomförts sedan 1985. Barometern är en konjunkturenkät som redovisar hur Sveriges småföretag uppfattar det ekonomiska läget och deras förväntningar om den närmaste framtiden. I år är det 30 år- jubileum för Småföretagsbarometern. Undersökningen omfattar 4 000 företagare inom det privata näringslivet med 1-49 anställda.