Trollhättan har störst tillväxt i Fyrbodal - Götene bäst i väst i Årets Företagarkommun 2015

Det är i Trollhättan som företagen går bäst i Fyrbodal. Det visar Företagarnas och UCs färska tillväxtmätning Årets Företagarkommun. Kommunen hamnar på plats sju i Västra Götaland och på plats 39 i riket. Götene har störst tillväxt i Västra Götaland (plats 16 i riket). På andra plats i Västra Götaland kommer Lerum (plats 17 i riket).

Årets Företagarkommun visar var i Sverige företagandet har utvecklats mest under det senaste året. Sammantaget hamnar Västra Götaland på plats sex av rikets 21 län, samma placering som förra året. Hallands län hamnar i topp och den kommun i Sverige som utvecklats bäst i årets mätning är Boxholm.

- I olika rankingar av kommuners näringsliv är det oftast fokus på vad politiken åstadkommer för företagen. Vi vänder på resonemanget och försöker istället belysa vad företagen åstadkommer för kommunen och dess invånare i form av tillväxt, säger Mikael Erlandson, tf regionchef på Företagarna Västra Götaland.

Småföretagskonjunkturen har utvecklats positivt över hela landet under 2014/15. Förväntningarna inför kommande år pekar på en fortsatt återhämtning med förbättrad tillväxttakt. Omsättningstillväxten har ökat i en majoritet av företagen i hela landet. Även tillväxten i lönsamheten har ökat och resultaten har förbättrats. Med detta har också kreditvärdigheten i landets företag förbättrats under året.

Öckerö återigen bäst i mätningen Uthållig tillväxtranking

För sjätte året i rad hamnar Öckerö i topp i Västra Götaland i den ranking som mäter uthållig tillväxt. På första plats i riket hamnar Umeå och Öckerö tar andra plats i mätningen.

– Under de senaste sex åren har företagen i Öckerö kommun haft framskjutande placeringar, vilket inneburit att de haft bra tillväxt och resultatutveckling varje år. Det är imponerande, säger Mikael Erlandson.

För mer information, kontakta:

Mikael Erlandson, tf regionchef Företagarna Västra Götaland
telefon: 070-775 84 00

Victoria Preger, marknadschef UC
telefon: 0702-66 87 26

På vår hemsida finns rapporten Årets Företagarkommun 2015, där samtliga kommuner i regionen rankas, samt ÅFK uthållig tillväxtranking 2015: www.foretagarna.se/afkvgl

Årets Företagarkommun är ett gemensamt projekt mellan Företagarna och UC. Syftet är att uppmärksamma de kommuner där företagandet utvecklats bäst under det gångna året ochÅrets Företagarkommun bygger på sex variabler. Fyra av dessa är relaterade till företagens omsättning och resultat. De övriga två avser antalet aktiebolag och deras kreditvärdighet. Årstillväxten av dessa variabler rankas därefter från högst till lägst. Dessa rankingpoäng summeras sedan i ett ovägt index. Ju lägre sammanlagda poäng desto högre placering får kommunen. Variablerna hämtas från företagens bokslut. 2014 års bokslut har jämförts med boksluten från 2013.