#kaffetimmen håller igång vårdpersonalen och Fogarolli

Hej, låt mig berätta om mina senaste två veckor, fallet ner i avgrunden, hoppet, och nu #kaffetimmen:

På tre dagar tömdes hela kalendern för vårt företag. Alla bokningar och evenemang som vi skulle delta på med våra mobila kaffebilar ställdes in. Veckan innan hade vi tjänster utannonserade och expansiva planer, plötsligt befinner vi oss i KRIS och har INGEN idé om hur vi ska hantera den.

Samtidigt sitter min mamma instängd i sin lägenhet i Italien och våra vänner på kafferosteriet utanför Milano berättar om den fruktansvärda situationen de hamnat i med vänner och anhöriga som ligger ensamma på sjukhusen och kämpar för sina liv. Familjemedlemmar helt utelämnade till vården, utan några händer att hålla i när de närmar sig döden. Historier som får mig att bryta samman men samtidigt får de mig att inse att här i Sverige finns det fortfarande tid att förbereda sig.

Jag som grundare och coach till alla kaffeentreprenörer kände självklart ett mycket stort ansvar för situationen vi har hamnat i. Främst mot alla franchisetagare som satt sin tilltro till mig och bolaget och som nu hamnat i denna situation. Men också för hela Fogarolli-kedjan som jag och min man har kämpat med i 13 år för att bygga upp. Plötsligt hade jag inget svar till mina kollegor hur vi skulle göra för att ta oss framåt. En uppsägning var nödvändig och korttids-permitteringar för de som detta var möjligt för.

Företaget Fogarolli grundade jag tillsammans med min man för att sprida kaffeglädje till människor. Med våra mobila kaffebarer och alla våra 26 fristående baristor i landet har vi under många år serverat kaffeupplevelser på events och åt folksamlingar på företag, mässor och så. Ni har kanske stött på oss redan!?

I förra veckan kallade jag alla Fogarolli-franchisetagarna till ett möte. Jag bad dem att en och en presentera sina idéer och tankar på hur vi skulle hantera denna kris. Efter mötet var vi inte mer hoppfulla men vi hade i alla fall ett par oprövade tankar som vi kunde sysselsätta oss med och vidareutveckla. Tillsammans som ett team där alla bidrar lyckades vi ”knåda” fram en idé som vi kallar #kaffetimmen. Jag insåg då att detta kunde vara vårt sätt att stödja vårdpersonalen som jag ser har det så tufft i Italien, samtidigt som vi på Fogarolli kunde sysselsätta oss.

#kaffetimmen handlar om att vi vill placera ut alla våra kaffemopeder vid landets sjukhus och bjuda samhället stora hjältar på uppmuntrande kaffe. Landets vårdpersonal är samhällets hjältar eftersom de har en extremt krävande situation där det är mycket som förväntas av dem och där riskerna och osäkerheten för deras egna hälsa är stor.

Kan en kopp kaffe verkligen göra skillnad undrar kanske vissa: Ja, vår erfarenhet är att en cappuccino kan ge energi på många sätt och bidra till att man orkar gå några meter extra och se till att humöret och hålls uppe.

För att detta ska vara möjligt att genomföra behöver vi stöd från näringslivet. Vi erbjuder företagare att köpa ”kaffetimmar” där just deras företag är de som bjuder vårdpersonalen på kaffet. Vi säljer timmar, dagar och veckor och hoppas på att servera riktigt många uppmuntrande kaffekoppar under lång tid under denna tuffa period.

Vi har nu kaffemopeder igång på Lunds, Malmös, Karlskronas och Ystads sjukhus och fler bilar är på väg ut i landet.

#Kaffetimmen kommer inte att lösa mitt företags svåra situation men den ger oss mening och något kreativt att engagera oss i för att kunna överleva krisen. Tillsammans ska vi klara av den här prövningen.

Tack för att du läste, och att jag fick berätta.

Cristina Fogarolli

Grundare Fogarolli

All servering är utomhus och görs på ett säkert sätt i överenskommelse med läkare och myndigheter.

Läs mer på:

Facebook.com/fogarolli/