Inbjudan till digital pressträff med Folkbildningsrådet

Folkbildningsrådet bjuder in till digital pressträff via Zoom, med anledning av rapporten Studieförbundens verksamhet: Kontroll, transparens och kvalitet, i samband med att denna lämnas till Utbildningsdepartementet.

Vid pressträffen medverkar Maria Graner, Folkbildningsrådets generalsekreterare och Catharina Håkansson Boman, styrelseordförande.

Tid: Onsdag 14 april kl 13.00

Plats: Zoom. Länk: https://zoom.us/j/92160573067

Under pressträffen finns möjlighet till att ställa skriftliga frågor. För att boka enskilda intervjuer, kontakta pressansvarig Jenny Mattsson 073 3936767

Pressträffen kommer också att sändas via Facebook, där den även kan ses i efterhand.

Om rapporten Studieförbundens verksamhet: Kontroll, transparens och kvalitet

I rapporten redogör Folkbildningsrådet för de åtgärder som vi har och kommer att vidta för att säkerställa att statsbidraget till studieförbunden används korrekt.

Bakgrunden till åtgärderna är att det under de senaste åren uppdagats flera fall av fusk och felaktigheter i studieförbunden, bland annat i Järvaområdet i Stockholm. Folkbildningsrådet begärde utifrån detta en utökad granskning av studieförbundens verksamhet under åren 2017–2019. Granskningen visade på problem med felaktig inrapportering och har legat till grund för flera av de åtgärder som Folkbildningsrådet lyfter fram i sin rapport till Utbildningsdepartementet.

• Kultur

• statsbidrag
  • folkbildning
  • studieförbund

Folkbildningsrådet är en ideell förening med myndighetsuppdrag från regering och riksdag.Folkbildningsrådet fördelar statsbidrag till studieförbund och folkhögskolor samt följer upp och utvärderar folkbildningens verksamhet.

www.folkbildningsradet.se

Rebecka Svensén