AntWalk - vårens folkligaste ReturModeShow

– Vi vill få med som många som möjligt och på ett lekfullt och  inkluderande sätt fästa uppmärksamheten på miljön. Samtidigt vill vi  presentera alternativa tankar och frågeställningar kring modeindustrin,  säger Kim Sandefeldt på FolkKulturCentrum.

FolkKulturCentrum är en unik kulturförening som driver verksamhet inom konst, musik,  teater, sång och dans. För tredje gången i rad anordnas AntWalk,  modeshowen med kläder som kommer i retur från den som köpte dem nya,  genom olika organisationer. Showen har ett okonventionellt upplägg och  ett lättsamt uttryck.

– Jag har aldrig sett så många glada modeller som hos er. Man blir  verkligen upprymd, säger Eva Jansson, besökare på förra årets vårshow.

Att förändra konsumtionsmönster genom experimentellt mode

AntWalk är en verksamhet med skapande idéworkshops för experimentellt mode med  återvinningsmaterial, remake och modevisning med returtema. AntWalk vill på ett lekfullt sätt uppmuntra till ett förändrat konsumtionsmönster  som kan påverka företags, föreningars och organisationers medvetenhet om hållbar utveckling. Styling och workshopCarla Norrthon och Sara Li Catrin Mollstedt leder arbetet med Project Remake för ungdomar och vuxna som tillverkat delar av de kläder och andra skapelser som kommer att visas på vårens AntWalk. De är modedesigners och stylar modellerna. De kompletterar varandra med olika  specialområdeskunskaper inom mode och remake.

– Vi tycker modebranschen ofta kan vara exkluderande och mode är ju till för folket, därför vill  vi verka för ett mer folkligt, inkluderande mode, säger Sara Li Catrin Mollstedt.

Samarbeten och gästartister

FolkKulturCentrum samarbetar med Refo, som samlar in kläder och gör nytt av gammalt. Refo arbetar med att skapa små lokala kretslopp för återbruk. Kretsloppen  gör det enkelt att se resultaten och hjälper till att skapa jobb lokalt. Refo har bidragit med kläder att göra om och deltar med sin egen  kollektion giftfria barnkläder. De kommer i samband med AntWalk att både visa och sälja sina produkter på plats. Klädutlåning till showen sker också genom Röda Korset Kupan på Söder och Myrorna i Ropsten.Då miljöengagemang är en del av grunden till varför eventet genomförs är  en representant för Naturskyddsföreningen en självklar del i samarbetet. Information angående sambanden mellan mode och miljö kommer på display  på utställningen i samband med visningen. Hjorthagens Skola kommer in som gästartister som en del i lokala samarbeten. De har ett helt eget nummer som de koreograferar, tränar in, stylar och  framför.Mellan klädvisningsnumren kommer det att presenteras underhållning av musikern Christer Magnusson, dansaren Leslie Gutarra och artisten Jonas Blixt.

Bilder: https://www.facebook.com/media/set/?set=a.753248781392727.1073741837.729711740413098&type=3
Högupplösta bilder skickas vid förfrågan till folkkulturcentrum@gmail.com
Kontakt AntWalk och FolkKulturCentrum, Elisabeth Hansen 070-7520640, Kim Sandefeldt 073-9032100,
folkkulturcentrum@gmail.com, www.folkkulturcentrum.se

Refo, Liselotte Norén på 070-4411868, www.refo.nu

Se även http://refo.nu/2014/04/28/armband-for-jobb/

Naturskyddsföreningen, Annelise Jansson, tel.08-7026315, annelise.jansson@naturskyddsforeningen.se,
www.naturskyddsforeningen.se

FolkKulturCentrum, Artemisgatan 19, 115 42 Stockholm 08-6115502, T-Ropsten, uppgång Hjorthagen.

• Konst

• kläder