Pooltips från poolproffsen

När värmeböljan kommer så används pooler flitigt. Många småpooler säljs från stormarknader och barnen älskar att bada hela dagen lång. För att undvika problem med vattnet är det viktigt att sköta om poolen, byta vatten och dosera klor. Här kommer goda råd från Folkpool, Sveriges ledande poolföretag som får många samtal under sommaren.

Det är lite svårare att hålla ordning på vattnet i en liten pool på grund av den mindre volymen. Dessutom är småpooler ofta försedda med klent reningsverk.

Gör så här:

• Fyll poolen med kommunalt vatten eller vat­ten från dricksvattenbrunn. Sjövatten rekommen­deras inte, men om det är enda alternativet krävs ordentlig desinficering med klor före bad.
  • För småpooler rekommenderas främst snabbklor för effektiv desinficering. Det är mycket snabblösligt och kan spridas ut direkt i poolen. En annan fördel är att det är i princip pH-neutralt.
  • Testa vattnet med test-strips och sträva efter att upprätthålla pH ca 7,4 och 1-3 ppm klor i poolen.
  • Det kan vara svårt i en liten pool eftersom kloret förbrukas så snabbt. Soliga dagar med flitigt badande kräver daglig kontrollmätning och dosering av klor. Dosera vid dagens slut, nästa morgon testas vattnet före bad. Om klor kan mätas är det klart att bada annars rekommenderas ny dosering en halvtimme före bad. Byt vatten ofta, helt eller delvis. Om poolen saknar reningsverk (pump och filter) så ska vattnet bytas varje dag. Klor och test-strips finns att köpa i fackhandeln.

Större, permanenta pooler är lättare att sköta än en liten pool. De har som regel stort, effektivt reningsverk och klor kan doseras en gång i veckan med bra resultat.

Tipsruta:

• pH-värdet ska vara 7,2-7,6
    • Klorvärdet ska vara 1-3 ppm fritt klor. Värdet kan vara tillfälligt högre direkt efter dosering.
    • Mät först pH-värde och justera vid behov annars fungerar inte kloret.
    • Vid uppstart doseras 1-2 matskedar (ca 15-30 gram) Snabbklor per 1 000 liter (1 m3) vatten
    • Därefter doseras ca 1 matsked (15 gram) snabbklor per 1000 liter varje eller varannan dag beroende på användning.
    • Bada inte i grumligt vatten. Byt vatten eller rengör och dosera klor innan bad.

Spabad och vedtunna.

Ett spabad är en bubbelpool som är byggd och isolerad för utomhusbruk med inbyggt reningsverk. Badet håller alltid ca 38 grader och är täckt med termolock när det inte används. Efter varje bad doseras 1-2 matskedar spaklor som desinficering. Inbyggd ozonrening hjälper till att underhålla vattnet.

En vedeldad badtunna utan filter kräver vattenbyte och renskrubbning efter varje bad. Är badet försett med filter och byggt med insida av plast eller aluminium så är det lättare att hålla rent. Men det krävs också desinficering med klor.

Glöm inte säkerheten.

En pool ska vara täckt med ett säkert överdrag. Alternativt kan poolen inhägnas med staket, 90 cm högt med låsbar grind.

Magnus Holgersson

Folkpool AB