En resa i minnets vindlingar av och med danskompaniet Art of Spectra

En resa i minnets vindlingar av och med danskompaniet Art of Spectra

Den 9, 10 och 12 april gästas återigen Folkteatern av det framstående danskompainet Art of Spectra. I I remember möter det visuella nyskriven musik, och video- och fotokonst har lika stor plats som rörelse och dans. I remember har bl a tagits fram under Art of Spectras residens på Vara Konserthus. Efter sista föreställningen ställer Art of Spectra och Folkteatern till med en hejdlös dansfest!

I Peter Svenzons nya föreställning I remember har video- och fotokonst har lika stor plats som rörelse och dans. Det visuella möter nyskriven musik, influerad av electronica, drum'n'bass, ambient och hip hop.

- I remember utgår från minnen, från fragment av minnen och av kontreta minnen som tar sin form i dansarnas kroppar, berättar Peter Svenzon, koreograf och kompositör.

Koreografen Peter Svenzon har med sitt kompani Art of Spectra verkat i Sverige och internationellt sedan 1998. Art of Spectra har varit residensartister på Vara Konserthus under hela 2013. Föreställningen I remember har tagit sin form under residens i bl a Antwerpen och Newcastle och i samarbete med fotografer via Fotografiska Museet i Stockholm. Den slutliga processen av projektet har genomförts på Vara Konserthus.

I remember är en svit av tre olika föreställningar.

- Jag ville undersöka minnen utifrån tre olika rum och publika förutsättningar. Det första verket, I remember – ingress, skapades för Fotografiska Museet i Stockholm, berättar koreografen och kompositören Peter Svenzon. Där gjordes föreställningen i ett stort vitt rum med projektioner på tre väggar. Det andra verket, som är det vi kommer visa på Folkteatern, är en scen/salong-föreställning som passar i mer traditionella teaterrum eller för black box. Där kan man använda sig av teaterns alla tekniska förutsättningar och av den suggestion som teatern ger. Det tredje verket är ett mindre och mer intimt stycke, för museer och annorlunda scenrum. Premiären av det tredje verket, I remember – fragment, blir på Dansmuseet i Stockholm i höst.

Koreografi/Musik: Peter Svenzon
Medverkande: Ulriqa Fernqvist (SE), Sofia Sosso Harryson (SE), Joakim Envik Karlsson (SWE), Ville Oinonen (FI), Knut Wikström Precht (S).

Ljus/Video/Projektioner: Ludde Falk
Scenografikonsultation: Robert Ljung
Scenografiproduktion: Hede Ateljé
Kostym: Donky production
Videodokumentation: Meritxell Aumedes Molinero

Fest i Foajébaren med Art of Spectra

Art of Spectras tre dagar långa gästspel avslutas med ett rejält party i Foajébaren. Direkt efter sista föreställningen drar dansfesten igång med musik, mingel och andra roliga och spännande grejer. Lördag 12 april från kl 20 i Foajébaren.

För mer information och för att boka intervjuer, kontakta Karolina Lindblad, Folkteatern, 031-60 75 61, karolina.lindblad@folkteatern.se

Folkteatern i Göteborg vill visa den skarpaste och mest utmanande samhällskommenterande scenkonsten idag. Med ett brett och humoristiskt tilltal vill Folkteatern störa och sätta fokus på de mest angelägna frågorna, och tillsammans med publiken bidra till ett samhälle där alla är inkluderade. Det gäller även de allra yngsta och barnteater är en naturlig del av repertoaren. Folkteatern vill också vara en mötesplats där talanger kan växa, experimentera och testa gränser, och gör vid sidan av uppsättningarna på de två scenerna plats för ung scenkonst och amatörteater.

Folkteatern är en länsteater med anslag och uppdrag från Västra Götalandsregionen. Teatern drivs som en ekonomisk förening med medlemmar från nära 300 olika organisationer och föreningar. Omkring 45 anställda arbetar i lokalerna på Järntorget i Göteborg. Konstnärlig ledare är Frida Röhl och VD är Anna Rosengren.