Evin Ahmad, "En dag ska jag bygga ett slott av pengar". Foto Jonatan Fernström.

Evin Ahmad gör film utifrån sin hyllade debutbok

Att hålla sig till en genre ligger inte för skådespelaren och författaren Evin Ahmad. Nu har hon, som en förlängning av sin debutbok, En dag ska jag bygga ett slott av pengar, även gjort en kortfilm som får premiär den 27 september på Folkteaterns fjärde scen – den digitala. För att fira boksläppet och för att visa filmen bjuder Evin in till fyra kvällar på Folkteatern där hon även kommer att samtala med spännande gäster.

Det händer mycket kring Evin Ahmad nu. Med succéer på både filmduken och teaterscenen (till exempel Marie Antoinette och Hamlet på Folkteatern), Sommar-prat i P1 och en minst sagt hyllad debutroman, En dag ska jag bygga ett slott av pengar (Natur & Kultur), har hon tagit många med storm. Hennes senaste projekt är en film, som hon vill benämna som en förlängning av sin bok.

- Jag kände att det här var ett ypperligt tillfälle att få utforska mitt konstnärskap. Det som är så lyxigt är att jag i grunden är skådespelare, vilket gör att jag ganska lätt kan ta boken vidare till andra medium. Och Folkteatern är en perfekt plattform för detta, säger Evin Ahmad.

Filmen har hon gjort tillsammans med filmaren och Folkteater-medarbetaren Ludde Falk. Musiken i filmen är komponerad av Californiaman (Joel Igor Hammad Magnusson), som just nu även är aktuell som kompositör och livemusiker i uppsättningen Den goda människan i Sezuan på Folkteatern, då i konstellationen BF/C.

- Joel är ett geni! utbrister Evin när han kommer på tal.

För att fira boksläppet och för att visa filmen bjuder Evin in till fyra kvällar på Folkteatern, 27-30 september, där hon kommer att läsa ur boken, visa filmen och samtala med spännande gäster. Bland andra kommer Lawen Mohtadi, Rojda Sekerzös, Lo Kauppi och Bianca Kronlöf att medverka.

Fjärde Scenen på Folkteatern är ett digitalt rum för experiment, konstnärlig utveckling och global öppenhet. Folkteatern kommer att själva producera men även beställa scenkonst skräddarsydd för denna scen.

- Vi vill låta olika konstnärliga områden mötas på ett naturligt sätt, som en förlängning av det som sker på teaterns fysiska scener. Genom att vara baserad på Folkteaterns hemsida når vi en geografiskt sett bredare publik, och kan besökas även internationellt på ett enkelt och tillgängligt sätt. Men vi kan också samarbeta med konstnärer, regissörer, aktivister, artister och andra som inte kan resa eller uppföra sina verk på en fysisk scen, av till exempel politiska eller ekonomiska skäl, förklarar Joachim Nordwall, curator för Fjärde Scenen.

Först ut på Fjärde Scenen är Folkteaterns skådespelare Evin Ahmads film En dag ska jag bygga ett slott av pengar, en förlängning av hennes hyllade debutbok med samma namn. Fjärde Scenen är ett samarbete mellan Folkteatern, Göteborgs konsthall och Regionteater Väst.

För mer information, för att boka intervju eller pressbiljett, kontakta Karolina Lindblad, pressansvarig på Folkteatern, karolina.lindblad@folkteatern.se, 0735-24 97 20.

Folkteatern ska vara den samtida teatern för den breda publiken. Vi arbetar med kvalitativ scenkonst och vi vill ta tillvara scenkonstens potential att vara en orädd röst i samhället. Våra föreställningar vågar utmana och ifrågasätta normer och strukturer. Med rötter i folkbildningen har vi en unik historia att utveckla. Vi är en normkreativ arbetsplats som prioriterar mångfald.

På Stora Scenen spelar vi ofta nyskriven dramatik och varvar med gästspel för att få en omväxlande repertoar. På Lilla Scenen spelas egna föreställningar och gästspel av mindre format. Vår foajé passar utmärkt för samtal, konserter och föreläsningar.

Folkteatern är en länsteater med anslag och uppdrag från Västra Götalandsregionen. Teatern drivs som en ekonomisk förening med medlemmar från nära 300 olika organisationer och föreningar. Omkring 45 anställda arbetar i lokalerna på Järntorget i Göteborg. Konstnärlig ledare är Frida Röhl, VD är Lotta Lekvall.