FolkTeatern i Göteborg och Art of spectra i unikt samarbete i gränslandet mellan dans och teater med föreställningen SHORTCUTS dans + teater

SHORTCUTS är en tät, fysisk och poetisk föreställning med tre dansare och fyra skådespelare.

Föreställningen bygger på en idé av Peter Svenzon och utspelar sig på en terminal där 7 personer blir strandade. Hur påverkas man? ... av stressen, ovissheten när planeringen spricker, när man inte får ihop "livspusslet" och inte kan påverka situationen.

Vad händer i en grupp med främlingar efter en tid utan möjlighet att dra sig undan? När spricker masken? Hur länge klarar man av att hålla sin yttre fasad?

Peters Svenzons inspiration för SHORTCUTS är tidigare verk av bl.a grupper som DV8, Les ballets C de la B som framgångsrikt har blandat och förenat det teatrala och fysiska språket.

Lisa Hjertén står bakom den högblanka svarta och vita, avskalade scenografin som i samverkan med Ludde Falks ljussättning bildar scenografin i Röda Stens "Katedral". För mask står Lars Carlsson och Linda Bill. Det blir även nyskriven specialkomponerad musik och filmade sekvenser av Peter Svenzon och Ludde Falk.

Regi/Koreografi: Peter Svenzon

Medverkande Magnus Borén, Ulriqa Fernqvist, Lars Magnus Larsson, Annika Nordin,

Jonas Sjöqvist, Erik Ståhlberg, Anna Westberg,

Scenografi/Kostym:Lisa Hjertén efter en idé av Peter Svenzon

Ljusdesign/Video: Ludde Falk

Musikomposition/Video: Peter Svenzon

Ljud: Allan Anttila

Mask: Lars Carlsson & Linda Bill

Pressbilder: Håkan larsson

Texter: Robert Bolin och Mattias Lagnander

Foto: Affischbild Simon Cederquist

Sång: Ulriqa Fernqvist

Art of Spectra och FolkTeatern i samarbete.

Urpremiär 9 april på Röda Sten, Göteborg

Spelas 9 - 29/4 på Röda Sten, Göteborg

Speltid ca 1.20 utan paus

Ring eller maila för bokning av intervjuer vecka 14 eller 15 & pressvisning på Röda Sten vecka 15.

Vi försöker boka in er på en tid som passar er.

Från onsdag 1 april på www.folkteatern.se

Tina Phipps

Marknadsförare Folkteatern

Tel 031- 60 75 63

tina.phipps@folkteatern.se

Shortcuts ges med stöd av Västra Götalandsregionen, Statens kulturrådoch Göteborgs kulturnämnd.

Art Of Spectra grundades 1998 av koreografen, dansaren och

musikkompositören Peter Svenzon. Kompaniet har sin bas i Göteborg, Sverige, där både kontor och dansstudio är belägna. Idén med Art Of Spectra, därav namnet, är att undersöka

gränserna mellan olika konstuttryck såsom; dans, teater, musik, video,bildkonst etc. Peters bakgrund som breakdansare innan han utbildade sig på Balettakademien är väldigt tydligt i hans arbete. Hans koreografiska stil är som en hybrid mellan kampsport, klassisk, break och modern dans.

Peter komponerar även musik för Art Of Spectra i stilar som: electronica, drum´n bass, ambient och hip-hop. Ett vanligt element är också musiker som spelar live på scenen.

Sedan starten 1998 har Art Of Spectra producerat 20 Dansverk. Under de åren har gruppen samarbetat med ett 70-tal konstnärer såsom dansare, musiker, rappare, skådespelare, cirkusartister, kostym och ljusdesigners.

Ett flertal residens och samarbeten med kommuner och teatrar har också genomförts, bl.a. med Helsingborgs Stadsteater i produktionerna Fröken Julie (2004) och Coppélia (2005) samt Alingsås och Falköpings kommun med produktionen EKLEKTISK (2006-08).

Art Of Spectra stöds av Göteborgs Kulturnämnd och Statens kulturråd.

Pressbilder till SHORTCUTS dans + teater!

Nu finns pressbilder till "SHORTCUTS dans + Teater" att ladda ner på vår hemsida www.folkteatern.se

SHORTCUTS dans + teater har URPREMIÄR på Röda Sten på Skärtorsdagen 9 april kl 19.00.

Mvh Tina Phipps Folkteatern