FolkTeatern presenterar några av vårens premiärer

Fredag 24 november släpps biljetterna till fyra av vårens pjäser på FolkTeatern. En av dom stora satsningarna för våren är DEMOKRAT, en nyskriven politisk thriller av Vivian Nielsen. En pjäs om ett mord, om politiskt maktspel och om demokrati. För regi står Erik Ståhlberg. Urpremiär på Stora Scenen 24 februari 2007. Föreställningen kommer även att turnera i Västra Götalandsregionen under hösten 2007. På Lilla Scenen kan du i vår se en nyskriven pjäs om två kvinnor, skriven av en kvinna och regisserad av en kvinna. Pjäsen EN NAGEL I ÖGAT av Mirjana Rakuljic Feldt har urpremiär 9 februari 2007. Regi Louise Böregård. Spelas på Lilla Scenen och på turné i Västra Götalandsregionen våren 2007. En Trappa Ner, FolkTeaterns barnteaterscen, presenterar GRUS av Mats Kjelbye. En nyskriven barnpjäs om gåtor och grus, mening och mackapärer och om vad som är nödvändigt. För barn från 5 år. Regisserar gör Lars-Eric Brossner. GRUS har urpremiär 16 februari 2007. Unga FolkTeatern sätter efter nyåret upp pjäsen GITARRISTERNA av Line Knutzon. En komisk intimmusikal om fyra vänners hyllningskonsert till John Hansen. Regi Kim Lantz. Sverigepremiär 4 januari 2007 på Lilla Scenen. För presskontakter och mer information om föreställningarna se nedan. DEMOKRAT En politisk thriller av Vivian Nielsen Landets statsminister är mördad. Nationen och enda dottern Beatrice sörjer. Vem mördade honom och varför? Ett politiskt maktspel tar sin början, där ideologi ställs mot personliga intressen. Vänner, media och politiska motståndare, alla visar de sig ha haft något att vinna på statsministerns död. Under jakten på mördaren avslöjas flera sanningar. DEMOKRAT är en pjäs som ställer frågor om vårt samhälle och de som har makten i det: vad ser vi och vad ser vi inte av dem som avgör landets öde? Vem har modet att vara maktens ansikte? Vem har mod att i grunden förändra sig själv och bli en demokratisk människa? DEMOKRAT är en politisk thriller av Vivian Nielsen, 2006 års danska dramatiker, skriven direkt för FolkTeaterns ensemble. Regisserar gör Erik Ståhlberg, som tidigare satt upp Vivian Nielsens publik- och kritikerhyllade DEN YTTERSTA NATTEN. Regi Erik Ståhlberg Scenografi och kostym Annesofie Norn Video Annesofie Norn och Veronika Bökelmann Musik Dan Andersson Medverkande Sanna Hultman, Jonas Sjöqvist, Kim Lantz, Sara Wikström, Elisabeth Göransson och Ulla Svedin. Urpremiär 24 februari 2007 på Stora Scenen Spelas t o m 31 mars på FolkTeaterns Stora Scen samt på turné Västra Götalandsregionen under hösten 2007. För turnéinformation se www.folkteatern.se Presskontakt: Marianne Berggren, tel 031-60 75 61, marianne.berggren@folkteatern.se EN NAGEL I ÖGAT av Mirjana Rakuljic Feldt - Det är ju inte ditt fel att världen ser ut som den gör. Två unga, kvinnliga läkare möts. Den ena har precis avslutat en tid som volontär i Sudan medan den andra har arbetat vidare på sjukhuset hemma i Sverige. En pjäs om två vänners olika val för att rädda den stora och lilla världen. Hur lär man sig att leva med en nagel i ögat? Räcker det att blunda? Regi Louise Böregård Medverkande Viktoria Folkesson och Archana Khanna Urpremiär 9 februari 2007 på Lilla Scenen. Spelas 9 februari & 24-28 april på Lilla Scenen, samt på turné med FolkTeatern Besöker i Västra Götalandsregionen våren 2007. Presskontakt: Tina Phipps, tel 031-60 75 63, thina.phipps@folkteatern.se GRUS av Mats Kjelbye Gull bor på en planet. Där finns det bara grus. Grus, grus, grus.Det tycker Gull är ensamt och onödigt! Så först skapar hon en mackapär. Sedan skapar hon Kexet och Kommatecknet, två nyfikna krabater som gör en upptäcktsresa i Gulls värld. En frågvis föreställning om gåtor och grus, mening och mackapärer. Om vad som är nödvändigt, eller kanske helt onödigt. För barn från 5 år. Regi Lars-Eric Brossner Scenografi & kostym Sören Brunes Skådespelare Sara Estling, Johan Friberg och Karin Sillberg Urpremiär 16 februari 2007 på En Trappa Ner Spelas to m 16 maj. Presskontakt: Elisabeth Andersson, tel 031-60 75 62 eller elisabeth.andersson@folkteatern.se GITARRISTERNA En intimmusikal av Line Knutzon Viskonstnären och tolvtonskompositören John Hansen har plötsligt avlidit i sitt hem efter en tragisk olycka med en brödrost! Kollegorna och vännerna beslutar hålla en avskedskonsert utanför Johns hus. De gör sitt bästa för att sätta ihop ett program som gör liket rättvisa... Med Unga FolkTeatern - en mötesplats mellan amatörer och professionella skådespelare. Regi Kim Lantz Medverkande Louise Böregård, Elisabeth Göransson, Per Sahlin och Jimmy Tingstedt Sverigepremiär 4 januari 2007 på Lilla Scenen. Spelas t o m 25 januari. Presskontakt: Elisabeth Svensson, tel 070-678 99 33 eller elisa_svensson@yahoo.se FolkTeatern Olof Palmes Plats 413 04 GÖTEBORG Tel 031-60 75 61