Inför lyckta dörrar av Jean-Paul Sartre. Unga Folkteatern spelar ett triangeldrama direkt från helvetet på Folkteatern Göteborg

Unga Folkteatern spelar ett triangeldrama direkt från helvetet

Unga Folkteatern har tagit sig an Sartres klassiska stycke Inför lyckta dörrar. Pjäsen utspelar sig i ett ovisst tillstånd mellan liv och död och går till grunden med vad det är som gör oss till människor. Premiären är på Vita Scenen Folkteatern torsdagen den 24 november.

-          ”Kan man döma ett liv utifrån en enda handling?” Med denna fråga som grund vill vi väcka diskussion kring var och ens ansvar inför sina handlingar och dess konsekvenser, säger regissören Amanda Larsson.

-          Något av utmaningen har legat i att ge karaktärerna nytt liv, att få dem att kännas 2011, säger Daniéla Frykstrand som spelar Uppassaren. Att vi dömer människor utifrån deras handlingar är ett faktum, men att det ibland är en enda handling som avgör, har skapat intressanta diskutioner mellan oss i gruppen. Jag tycker att det ska bli intressant att se ifall vi kan skapa något som publiken bär med sig när de lämnar föreställningen.

Unga Folkteaterns förra produktion Breaking the waves, var ett samarbete med Folkteatern och Göteborgs Stadsmission och blev en stor succé. Föreställningarna var slutsålda under hela spelperioden och pjäsen fick mycket fina recensioner som gjorde att många fick ögonen för Unga Folkteatern igen.

Med de senaste tillskotten i styrelsen, Amanda Larsson och Daniéla Frykstrand, som står för workshops varannan måndag på Folkteatern, så blomstrar även nya stjärnor upp i Unga Folkteatern. Workshopdelen är tänkt som en plattform för skådespelare, unga som gamla, nybörjare och erfarna, ’amatörer och proffs’. En form av skolning där de möts och byter erfarenheter.

Unga Folkteatern har sedan starten 1997 varit en mötesplats för amatörer och professionella teaterutövare. Utgångspunkten har varit att ta vara på amatörers glöd och de professionellt verksammas erfarenhet och samtidigt dela något gemensamt - att skapa teater från hjärtat.

Inför lyckta dörrar

Av: Jean-Paul Sartre

Regi: Amanda Larsson

Medverkande: Daniéla Frykstrand, Johanna Hedberg, Lydia Sjöberg och Johan Paus

Spelas: 24, 25, och 26 november kl 18.30, Vita Scenen Folkteatern

För mer information och intervjuer kontakta: Amanda Larsson 0733 444086 eller Daniéla Frykstrand 0737 78 14 26 (ungafolkteatern@hotmail.com)

För pressbiljetter kontakta Folkteaterns presskontakt Tina Phipps: 031-60 75 63 eller tina.phipps@folkteatern.se

Regioner

Folkteatern Göteborg är en statsunderstödd teater och det betyder att vi har både statliga och regionala bidrag, för vilka vi skall uppfylla en rad kulturpolitiska mål. Teatern är en ekonomisk förening med medlemmar från ca 300 olika organisationer och föreningar - t ex fackförbund, hyresgästföreningar och bildningsförbund. Därmed har vi ett brett kontaktnät och våra ägarorganisationer finns främst i Göteborgsområdet men även i övriga delar av Västra Götaland.