Mistero Buffo av Dario Fo med Özz Nûjen och Björn Granath på Folkteatern Göteborg

Mistero Buffo av Dario Fo

Özz Nûjen och Björn Granath går lös på Dario Fo – tillsammans!  Det sker i föreställningen och komedishowen Mistero Buffo där Özz Nûjen och Sveriges främste Dario Fo-tolkare, Björn Granath, delar på närmare 100 roller! På sin turné runt om i Sverige kommer de nu till Göteborg och Folkteatern den 26 och 27 januari.

Det finns inget makten fruktar så mycket som skrattet. Inget punkterar det pompösa och inget klär av dumheten effektivare än skrattet. Det förstod medeltidens gycklare och det förstår dagens ståuppare. De medeltida gycklarna stod inte sällan i skarp motsättning till kyrkan, dess påvar och andra mäktiga herrar. I föreställningen ”Mistero Buffo” av Dario Fo möts de båda uttrycken när Özz Nûjen och Sveriges främsta Dario Fo-tolkare, Björn Granath intar scenen tillsammans.

Fyra korta stycken binds ihop till en helaftonsföreställning. Däremellan vävs dagsaktuella händelser in i giftiga kommentarer. Möt den obeskrivligt självgode, uppblåsta och lika fruktansvärde påven Bonifacius, se hur det verkligen gick till när Jesus förvandlade vatten till vin, möt mannen som sliter för att få en bra plats till det förväntade miraklet; Lazarus uppståndelse, det gäller ju att se ordentligt … Tillsammans delar Özz och Björn på närmare 100 roller som dyker upp under berättelsernas gång.

Tillsammans gör dessa två uttolkare Dario Fos texter all den rättvisa som krävs, det är oavbrutet roande, träffsäkert och i allt sitt respektlösa gyckel alldeles tidlöst. /Östersunds Posten 101011

Björn Granath hade premiär på Mistero Buffo första gången 1978 och lämnade för några år sedan över sitt livsverk till Özz Nûjen. Sedan 1987 är Björn knuten till Dramaten och har där medverkat i en mängd produktioner bl a Drottningens juvelsmycke, regi Peter Oskarson, Mäster Olof, regi Lennart Hjulström, Strindbergs Ett drömspel, regi Robert Lepage samt i ett antal uppsättningar av Ingmar Bergman, bl a Ibsens Ett dockhem, Peer Gynt, Botho Strauss Rummet och tiden och Bergmans egen Sista skriket.

Özz Nûjen är inte bara Sveriges hetaste och mest omtalade stå upp-komiker utan också den mest kontroversielle. Han syns i TV, hörs i radio och står på scener runt om i landet. Han har gisslat politiker och andra makthavare, synat våra fördomar och funderat över Mohammedteckningar och rondellhundar. Nu får kristendomen och dess mysterier, myter och figurer (Jesus, Maria, påvar, ärkeänglar) en slev av hans vassa tunga och snabba hjärna.

Dario Fo är den italienske dramatikern, skådespelaren, regissören, författaren och politiske aktivisten som 1997 tilldelades Nobelpriset i litteratur med motiveringen "som i medeltida gycklares efterföljd gisslar makten och upprättar de utsattas värdighet", inte minst tack vare sin pjäs Mistero Buffo, från 1969. Fo blev tidigt under sin karriär populär i Sverige där de flesta av hans pjäser har framförts på professionell nivå, bland annat på Dramaten och på Stockholms stadsteater.

Var: Folkteatern Göteborg, Röda Scenen

När: 26 och 27 januari 2011 kl 19.00

För intervjuer kontakta: Özz Nûjen, ozz@nujen.nu, 0704-44 49 48

Övriga presskontakter: Tina Phipps, Folkteatern, tina.phipps@folkteatern.se, 031-60 75 63

Folkteatern i Göteborg är en statsunderstödd teater och det betyder att vi har både statliga och regionala bidrag, för vilka vi skall uppfylla en rad kulturpolitiska mål. Teatern är en ekonomisk förening med medlemmar från ca 300 olika organisationer och föreningar - t ex fackförbund, hyresgästföreningar och bildningsförbund. Därmed har vi ett brett kontaktnät och våra ägarorganisationer finns främst i Göteborgsområdet men även i övriga delar av Västra Götaland.