Nypremiär för "Att öva på våldtäkt"

Nypremiär för "Att öva på våldtäkt"

Att öva på våldtäkt hade urpremiär på Folkteatern våren 2013 och fick efter tre utsålda kvällar även ett varmt mottagande i media. Nu får alla som missade föreställningen då en ny chans! Ytterligare fem föreställningar ges på Folkteatern med start den 7 januari.

En monologföreställning med bland andra Nina Jeppsson, Natascha Kampusch, Aileen Wuornos och Fröken Julie.

Om det sado-masochistiska känsloprogram (STOR KONST, ROMANTIK, KOMPLEXA RELATIONER) som körs och körs och körs i våra kroppar och hjärnor.

”Hade alltihopa varit ett partikonvent hos de amerikanska demokraterna hade detta varit ögonblicket när ballongerna svävade från taket. /.../ Att allt det där som tidigare bara hade varit antydningar i ögonvrån /.../ plötsligt är fullt närvarande. Jag vet vem jag är. Hela mitt liv har bara varit en enda långdragen repetition. Jag inser: jag är så fruktansvärt bra på att bli våldtagen.” Katrine Kielos

”Ja! För det mesta! Men ibland – när svagheten kommer, när raseriet naturen rasar å fy! Att aldrig elden skall slockna!” Fröken Julie

Föreställningen innehåller nykomponerad musik av Trio Phantasm. På scenen ses också Cicely Irvine, ljudkonstnär och musiker.

Petra Adlerberth-Wik, som står för både idé, bearbetning och regi, vilka hoppas du kommer och ser föreställningen?
- I första hand kvinnor. De flesta föreställningar som görs idag talar till normen, det vill säga män, trots att det sitter flest kvinnor i publiken. Vi har arbetat med att lyfta och försöka synliggöra specifikt kvinnliga erfarenheter, och jag ser ett enormt behov av detta, att bli talad till direkt. Jag ser också ett stort behov av ökad förståelse rörande sexuella övergrepp när det kommer till rättsväsendet och då framför allt målsägandeärenden. Utifrån det skulle jag gärna se studenter från till exempel polishögskolan eller juridikutbildningarna. Och gärna yrkesverksamma inom samma områden.

I samband med föreställningen Att öva på våldtäkt fredag 10 januari, bjuder Implodera Scenkonst in till samtal och homeparty med Gudrun Schyman.Samtalet kommer att handla om feministiska strategier inom konst och politik. Fri entré, men föranmälan krävs.

Föreställnigen kommer även att medverka vid festivalen Magdalena sin Fronteras IV i Santa Clara på Kuba i januari 2014. Festivalen arrangeras av det feministiska nätverket the Magdalena Project som arbetar för att lyfta scenkonst som tar upp och synliggör annars underrepresenterade, kvinnliga erfarenheter.

Medverkande: Nina Jeppsson, skådespelare och Cicely Irvine, ljudkonstnär
Trio Phantasm: Karin Wiberg, violin, Camilla Åström, dragspel, Leo Cederquist, gitarr
Idé och bearbetning: Petra Adlerberth-Wik och Nina Jeppsson
Regi: Petra Adlerberth-Wik
Ljusdesign/Föreställningsteknik: Moa Viltok

Gästspel 7-11 januari 2014 på Folkteatern, Vita Scenen
Speltid ca 1 tim och 10 min utan paus

Ett gästspel av Implodera Scenkonst. Föreställningen har tagits fram i samarbete med Göteborgs Stadsteater och ABF-Göteborg.

För mer information och för bokning av intervjuer kontakta Karolina Lindblad, Folkteatern, 031-60 75 61 eller karolina.lindblad@folkteatern.se.

Folkteatern i Göteborg vill visa den skarpaste och mest utmanande samhällskommenterande scenkonsten idag. Med ett brett och humoristiskt tilltal vill Folkteatern störa och sätta fokus på de mest angelägna frågorna, och tillsammans med publiken bidra till ett samhälle där alla är inkluderade. Det
gäller även de allra yngsta och barnteater är en naturlig del av repertoaren. Folkteatern vill också vara en mötesplats där talanger kan växa, experimentera och testa gränser, och gör vid sidan av uppsättningarna på de två scenerna plats för ung scenkonst och amatörteater.

Folkteatern är en länsteater med anslag och uppdrag från Västra Götalandsregionen. Teatern drivs som en ekonomisk förening med medlemmar från nära 300 olika organisationer och föreningar. Omkring 45 anställda arbetar i lokalerna på Järntorget i Göteborg. VD är Anna Rosengren.