Presskonferens inställd på Folkteatern 11 februari pga sjukdom nytt datum 16 februari

Presskonferens inställd på Folkteatern imorgon fredag 11 februari pga sjukdom. Nytt datum är onsdag 16 februari kl 14.00.

Pingviner kan inte baka ostkaka

Av Ulrich Hub, i regi av Lars Norén

Välkommen på presskonferens inför premiären av Lars Noréns första barnpjäs: Pingviner kan inte baka ostkaka. En absurd och vanvettig fars för små och stora barn!

Var: Folkteatern Göteborg, Olof Palmes Plats

När: nytt datum onsdag 16 februari kl 14.00

Hur: vi spelar upp en bit ur föreställningen, med möjlighet till bild- och ljudupptagning. Sedan finns det tid för enskilda intervjuer med regissör, skådespelare och andra ur produktionsteamet,
Vi bjuder även på fika.

Anmäl dig till Tina Phipps, tina.phipps@folkteatern.se, 031-60 75 63, som även kan hjälpa till med mer information.

Pingviner kan inte baka ostkaka

Sverigepremiär 25 februari - barnens premiär

Offentlig premiär lördag 26 februari kl 12.00 och 14.00

För barn 5-8 år

Två pingviner, en närsynt mullvad och en höna med dammsugare … Vad blir det av det? Ett jättestort hullerombuller. Den närsynte mullvaden har önskat sig en ostkaka i födelsedagspresent. De båda pingvinerna har satt i sig den till sista russinet, och att baka en ny är inte att tänka på, för… pingviner kan inte baka ostkaka! Mitt i allt dyker en höna upp med en oljeläckande dammsugare som dessutom visar sig ha ett eget liv. Kaoset är totalt.

Det handlar om grundläggande, mänskliga svagheter som att ge efter för frestelser, inte känna gränser, strunta i förbud och att i slutändan inte vilja ta ansvar. Men framför allt är det en galet rolig pjäs för alla lättförförda som inte tar livet på allt för stort allvar. För barn mellan 5 och 8 år.

Regi: Lars Norén
Översättning: Hasse Carlsson
Scenografi: Robert W Ljung
Kostym: Ulrika Kärrö
Mask och peruk: Lars Carlsson
Ljusdesign: Mattie Hollósy Lamberg

Medverkande: Johan Friberg, Lars Magnus Larsson, Julia Marko-Nord och Lena Birgitta Nilsson.

Folkteatern Göteborg är en statsunderstödd teater och det betyder att vi har både statliga och regionala bidrag, för vilka vi skall uppfylla en rad kulturpolitiska mål. Teatern är en ekonomisk förening med medlemmar från ca 300 olika organisationer och föreningar - t ex fackförbund, hyresgästföreningar och bildningsförbund. Därmed har vi ett brett kontaktnät och våra ägarorganisationer finns främst i Göteborgsområdet men även i övriga delar av Västra Götaland.