Snart premiär för "Revisorn?" på Folkteatern

Snart premiär för "Revisorn?" på Folkteatern

Juridiskt sett är det relativt lät att veta var gränsen för en muta går. Men hur står det till med vardagsmutandet? Finns det någonsin en bjudlunch utan baktanke? En kostnadsfri extra chokladkaka i matkassen du beställt hem? Ett gratis prova-på-tillfälle på gymmet? Och hur påverkar det dig? Spelar det någon roll så länge alla inblandade är nöjda och glada?

Detta är ett av spåren i Folkteaterns kraftigt bearbetade version av Nikolaj Gogols ”Revisorn?”, (här med ett frågetecken efter titeln) som har premiär om bara en dryg vecka, den 17 oktober, i regi av teaterns konstnärliga ledare Frida Röhl. Ett annat spår är klassklyftor och orättvisor i samhället.

Pikettys klassklyftor lyfts in på scenen

Hur kom Piketty in i bilden, Frida Röhl, regissör för ”Revisorn?”?

- För mig handlar ”Revisorn?” om ett samhälle i miniatyr där alla desperat försöker rädda sitt eget skinn. Det råder tydliga klasskillnader som direkt får inverkan på karaktärernas handlingar. Nationalekonomen Thomas Pikettys forskning kring klassklyftor är jätteintressant och idén att föra in texter av honom kom väldigt snabbt. Det passade väldigt bra att skriva in delar av hans teorier när vi gjorde den kraftiga bearbetning som vi gjorde.

Dramaturgen Magnus Lindman har gjort bearbetningen som även består av att ca 30 roller skrivits ihop till nio, att borgmästaren blivit en kvinna och att de ryska namnen har bytts ut till namn som Lena B Skrävel, Sanna Losec, Evin Parayok och Anders Svindell.

Komedi med inslag av schlager och techno

”Revisorn?” är utan tvekan en komedi och frågan om vad som upplevs som roligt av olika personer i olika tider har penetrerats av alla inblandade. Detta har bl a resulterat i att scenografin av Charlotta Nylund är inspirerad av både ”Grevinnan och betjänten” och TV-serien ”The Office”.

Med sina uppsättningar på Folkteatern i våras inledde Frida Röhl ett samarbete med musikern och kompositören Amina Hocine och detta samarbete fortsätter nu även i ”Revisorn?”. Amina komponerar musik under repetitionernas gång och hittills har det skapats både schlager och techno som ska framföras i föreställningen. Amina kommer även den här gången att finnas med på scen och spela live.

En ensemble som sprudlar av energi

Publiken kommer även att få möta ett antal, för Folkteatern, nya ansikten på scenen i ”Revisorn?”. På kortare eller längre kontrakt har bl a Evin Ahmad, Yngve Dahlberg, Kardo Razzazi och Anders Tolergård knutits till Folkteatern. (Se hela ensemblen i bifogat material.)

- Jag är stolt över att vår ensemble är så roligt olika, på ett skönt sätt. Det är en stark grupp som sprudlar av energi, säger Röhl.

Evin Ahmad är just nu bl a aktuell som medverkande i Doreen kommer hem, ett program på SVT där Doreen Månsson träffar kulturstjärnor från miljonprogrammet, och i UR:s Livet i mattelandet, som har premiär senare i höst.

Ensemble, musiker och regissör finns tillgängliga för intervjuer vid ett antal tillfällen. Kontakta Karolina Lindblad, pressansvarig på Folkteatern för att boka en tid. Föreställningsfoton kommer att finnas tillgängliga några dagar innan premiären den 17 oktober.

Bilder från repetitionerna finns nu även tillgängliga, se bifogat material.

Karolina Lindblad, karolina.lindblad@folkteatern.se, 031-60 75 61, 0735-24 97 20.

Folkteatern skall vara den samtida teatern för den breda publiken. Vi arbetar med kvalitativ scenkonst för vuxna och barn. Vi vill ta tillvara scenkonstens potential att vara en orädd röst i samhället. Våra föreställningar vågar utmana och ifrågasätta normer och strukturer. Med rötter i folkbildningen har vi en unik historia att utveckla. Vi är en normkreativ arbetsplats som prioriterar mångfald.

På Röda Scenen spelar vi ofta nyskriven dramatik och varvar med gästspel för att få en omväxlande repertoar. På Vita Scenen spelas egna föreställningar och gästspel av mindre format för vuxna och barn. Vår Foajé passar utmärkt för samtal, konserter och föreläsningar. Dessutom turnerar vi, främst i Västra Götalandsregionen men även i andra delar av landet.

Folkteatern är en länsteater med anslag och uppdrag från Västra Götalandsregionen. Teatern drivs som en ekonomisk förening med medlemmar från nära 300 olika organisationer och föreningar. Omkring 45 anställda arbetar i lokalerna på Järntorget i Göteborg. Konstnärlig ledare är Frida Röhl, VD är Lotta Lekvall.