Välkommen att recensera premiären av Psykos 4.48 av Sarah Kane

Välkommen att recensera premiären av Psykos 4.48 av Sarah Kane

Psykos 4.48 av Sarah Kane

Med Konstkollektivet Snö

Lördagen den 13 april kl 18.00 är det premiär för Sarah Kanes Psykos 4.48 med Konstkollektivet Snö, på Folkteaterns nya scen - den Svarta Scenen! Psykos 4.48 är den hyllade brittiska dramatikern Sarah Kanes svanesång. Om en människa i kris, vars förmåga till inre harmoni har upphört, om jaget som släpper i fogarna.

Boka din recensionsbiljett hos Karolina Lindblad, 031-60 75 61, 0735-24 97 20 eller karolina.lindblad@folkteatern.se

Konstkollektivet snö iscensätter Sarah Kanes sista pjäs och koncentrerar blicken på människans behov av kontakt. Psykos 4.48, i nyöversättning och regi av Giannis Pippis - Ramos och med skådespelaren Caroline Andréason i den enda rollen, för oss in i Kanes förföriska värld där svärta och intensitet möter befriande galghumor.

Man kan se pjäsen som en kommentar kring den organiserade vårdapparaten inom psykisk hälsa, men i sin allmängiltighet och medmänsklighet är det en existentiell betraktelse som rör människans behov av att gripa det obegripliga och att förstå livet.

Psykos 4.48 inviger Folkteaterns nya spelplats Svarta Scenen (60 platser).

Giannis Pippis-Ramos, regissör och skådespelare som arbetat vid Greklands Nationalteater, Greklands Stadsteater mm
Caroline Andréason, skådespelare som arbetat på Backa teater, Teater UNO, Cinnober Teater och på Folkteatern, där hon spelade Marie Krøyer i Den yttersta natten i regi av Erik Ståhlberg.
Heidi Saikkonen, scenograf och kostymtecknare på bla Backa teater, Göteborgs stadsteater och Växjö regionteater, gjorde scenografi till Fucking Åmål.

Föreställningen spelas fram till den 20 april.

Regioner

Folkteatern ska vara den samtida teatern för den breda publiken. Vi arbetar med kvalitativ scenkonst och vi vill ta tillvara scenkonstens potential att vara en orädd röst i samhället. Våra föreställningar vågar utmana och ifrågasätta normer och strukturer. Med rötter i folkbildningen har vi en unik historia att utveckla. Vi är en normkreativ arbetsplats som prioriterar mångfald.På Stora Scenen spelar vi ofta nyskriven dramatik och varvar med gästspel för att få en omväxlande repertoar. På Lilla Scenen spelas egna föreställningar och gästspel av mindre format. Vår foajé passar utmärkt för samtal, konserter och föreläsningar. Folkteatern är en länsteater med anslag och uppdrag från Västra Götalandsregionen. Teatern drivs som en ekonomisk förening med medlemmar från nära 300 olika organisationer och föreningar. Omkring 45 anställda arbetar i lokalerna på Järntorget i Göteborg. Konstnärlig ledare är Frida Röhl, VD är Lotta Lekvall.