​Inför Årets Fonder 2016: ”mindre fondbolag visar framfötterna”

Nedräkningen har börjat till Fondmarknadens årliga event Årets Fonder som går av stapeln den 11 januari 2017. Det är bråda dagar för det analysteam som vaskar fram vinnarna i tolv olika kategorier. Och ska man tro Fondmarknadens vd Mikael Tjäder väntar en del överraskningar.

– Vi har ännu bara påbörjat processen med att ta fram kandidaterna inför Årets Fonder 2016, men ser man till hur resultaten ser ut hittills kan man konstatera att det är många fondbolag, såväl stora som små, som slåss om vinsten i respektive kategori.

Enligt Tjäder har det aldrig varit så många fonder med i urvalet som i år, vilket också gjort att konkurrensen hårdnat. En tendens han ser är att mindre fondbolag i större utsträckning mäter sig med de stora aktörerna.

– De mindre fondbolagen visar framfötterna. Tidigare år har priserna i stor utsträckning hamnat i händerna på de stora fondbolagen, men i år tar små- och medelstora fondbolag upp kampen på allvar.

Utvärderingen av Årets Fonder sker i en trestegsprocess där underlaget utgörs av de 1767 fonder som för närvarande handlas på Fondmarknadens marknadsplats. Det som bedöms är den riskjusterade avkastningen, men också kvalitativa aspekter spelar in i utvärderingen.

– Vår analys följer en trestegsprocess. Vi gör först en screening för att hitta aktuella kandidater, därefter görs en kvantitativ analys som fokuserar på fondernas riskjusterade avkastning sett över de senaste tre åren, slutligen tittar vi på kvalitativa faktorer som kan påverka helhetsbedömningen.

– I den kvalitativa analysen tittar vi bland annat på om det varit förändringar i fondens förvaltningsteam eller om det gjorts justeringar i dess förvaltningsinriktning. Kontinuitet premieras.

Den fullständiga analysen kommer inte vara klar förrän året är slut och Tjäder påpekar att de tidiga resultaten bara är indikationer.

– Vi har ännu inte gått igenom samtliga kategorier och mycket kan hända under årets sista månad. Från vad vi kunnat se hittills är årets resultat ovanligt jämna. Tidigare år har det ofta funnits ett fåtal fonder som sticker ut, så är inte fallet denna gång.

– I år har vi dessutom gått tillbaka tre år och kikat på vad som hade hänt om man placerat i 2013 års vinnare, lika andel i varje fond i varje kategori och jämfört med ett brett världsindex. Då är Årets Fonder portföljen en klar vinnare med en uppgång på ca 37 procent att jämföra med MSCI World Index som är upp cirka 17 procent - till samma risk. Vi går nu in på sluttampen av detta året och det ska bli spännande att följa slutspurten.

• Marknad, börs

• mikael tjäder