Äntligen! Sveriges första ekologiska Halloumi når butikerna

Sveriges första ekologiska Halloumi når butikerna lagom till grillsäsongen. Även denna gång är det Fontana Food som står bakom lanseringen. Den cypriotiska grillosten presenterades för svenskarna första gången i början av 1980-talet. Halloumiosten blev snabbt en succé, mycket tack vare svenskarnas nyfikenhet och intresse för grillad mat och nya smaker.

Efter flera års förhandlingar med cypriotiska bönder kan Fontana äntligen presentera Sveriges första ekologiska Halloumiost.

– Fontana har letat efter ett ekologiskt alternativ i flera år och det här är resultatet av tio års samtal och förhandlingar med cypriotiska bönder. Att få tag på förstklassig ekologisk mjölk har visat sig vara svårare än jag trodde, men nu kan vi äntligen erbjuda en riktigt god ekologisk Halloumi, berättar Frixos Papadopoulos, grundare av Fontana Food AB.

Frixos Papadopoulos importerade den första lådan Halloumiost för nästan 30 år sedan. Idag är den en av svenskarnas mest älskade ostar. Närmare 500 000 kilo av Fontanas halloumi når dagligvaruhandeln varje år. Storbritannien importerar mer, men utslaget på befolkningsmängd är det Sverige som toppar listan.

Den nya ekologiska Halloumin är det senaste tillskottet i Fontanas breda grillost-sortiment. Där finns sedan tidigare flera olika sorters Halloumi – bland annat originalet och klassikern från 1984 samt ett flertal smaksatta varianter. Förra året introducerades dessutom den nya grekiska Grilloumi-osten, som blev en omedelbar succé.

Ekologisk Halloumi säljs i 200-gramsförpackningar och kostar cirka 35 kr i de flesta livsmedelsbutiker.

För mer information, tävlingar/utlottningar, bildmaterial eller önskemål om varuprover, vänligen kontakta: Max Collin, tel 08-448 71 07, e-post: max@fontanafood.se

Fontana Food grundades 1978 av Frixos Papadopoulos, inflyttad till Sverige från grekiska Cypern. Företaget saluför noga utvalda matvaror från Grekland och länderna kring Medelhavet. Frixos Papadopoulos kom till Sverige med sin familj 1975. Han bestämde sig för att inte bara anpassa sig till det svenska samhället utan även att introducera det grekiska köket och den grekiska matkulturen för svenskarna.