Fontana presenterar nya Grilloumiosten

Världspremiär för den nya grekiska grillosten!

Nu utökar Fontana ostfamiljen med den nya grekiska grillosten Grilloumi, en helt ny grillost med smak och doft av Grekland och den grekiska matkulturen. Grilloumin fungerar utmärkt att grilla eller steka och passar bra till pasta, sallad och potatisgratäng men är också god att äta precis som den är.

Svenskar grillar och steker ost som aldrig förr. Efterfrågan på grillostar fortsätter att öka och för att bredda ostsortimentet och kunna erbjuda fler konsumenter möjligheten att njuta av grillostar lanserar nu Fontana Grilloumiosten.

Fontana lanserade Halloumiosten för det svenska köket i början av 80-talet och sedan dess har intresset och efterfrågan kring grillostar ökat markant. Vi är oerhört stolta över att kunna bredda vårt sortiment för grillostar och att nu kunna erbjuda alla grill- och ostälskare vår nya Grilloumi. Med dess smak, doft och konsistens kan vi utlova en fantastisk grekisk smakupplevelse, säger Fontanas VD Frixos Papadopoulos.

Fontana har Sveriges bredaste sortiment av grekiska och cypriotiska ostar, vilka håller bästa kvalitet. Den nya grillosten Grilloumi består av hundraprocentigt naturliga produkter och inga färg- eller konserveringsmedel förekommer. Den ko-, får- och getmjölk som finns i osten kommer från det rena och vackra området Grevena i norra Grekland, vilket ger en fantastisk mjölk från djuren som betar i naturen. Ostar produceras i Grekland och på Cypern enligt traditionella och genuina recept. De världsberömda ostarna Feta, Halloumi, Getost, Saganaki och nu det senaste tillskottet Grilloumi ses som en oumbärlig del av en god smakupplevelse. Ostarna är dessutom nyttiga och görs på vegetabiliskt löpe.

Grekisk Grilloumi finns i tre olika varianter och smaker:

• Grilloumi Original (200g och 400g). En klassisk grekisk grillost med mild, fyllig smak och lätt sälta. Konsistensen bjuder på lätt tuggmotstånd. En perfekt allround ost.
  • Grilloumi Premium. En lite lyxigare Grilloumi gjord på hälften får- och hälften getmjölk vilket ger en rikare smak med mer karaktär. Har en något fastare konsistens än Grilloumi Original.
  • Grilloumi Ekologisk. KRAV-märkt grillost med jämn smak och konsistens. Mjölken består av ko-, får- och getmjölk (70/15/15) och kommer från ekologiska gårdar som bygger på traditionella metoder som inte tär på områdets natur. Fontanas Grilloumi Ekologisk har en något mer karaktär än originalet.

Grilloumiosten finns i de flesta matbutiker och kostar mellan 29 och 39 kronor.

För mer information vänligen kontakta: Frixos Papadopoulos, VD Fontana, tel 08-448 71 00, 0733-41 49 50

För tävlingar/utlottningar, bildmaterial eller önskemål om varuprover, vänligen kontakta:
Max Collin, tel 08-448 71 07, e-post: max@fontanafood.se

• naturreservat
  • grevena
  • grilloumi
  • halloumi
  • får
  • ost
  • mat
  • produktlansering
  • get

Fontana Food grundades 1978 av Frixos Papadopoulos, inflyttad till Sverige från grekiska Cypern. Företaget saluför noga utvalda matvaror från Grekland och länderna kring Medelhavet. Frixos Papadopoulos kom till Sverige med sin familj 1975. Han bestämde sig för att inte bara anpassa sig till det svenska samhället utan även att introducera det grekiska köket och den grekiska matkulturen för svenskarna.

Från de första produkterna, juice och nektar på burk från Cypern som såldes i en gammal VW-buss, har företaget haft en snabb utveckling och tillväxt. Idag har Fontana Food 40 medarbetare, närmare 350 produkter i sortimentet och en omsättning på ca 300 Mkr. Företaget har sitt huvudkontor i Tyresö utanför Stockholm.