Food for Progress i forskningssamarbete om hållbar matkonsumtion

Stiftelsen för miljöstrategisk forskning, Mistra, ger 45 miljoner till forskning om hållbar konsumtion. Food for Progress kommer tillsammans med andra pionjärer inom hållbar mat, såsom ICA, Max och Oatly, att tillhandahålla snabb återkoppling till forskarna om vad som fungerar i praktiken för att hållbar matkonsumtion ska gå från ett nischat beteende till det nya normala.

- Det här är ett otroligt angeläget forskningsprojekt. Vi som deltar representerar ett antal livsmedelsaktörer som alla har kommit till samma insikt; ska vi skapa en mer hållbar värld så måste vi hitta sätt att nå de stora massorna - det räcker inte att predika om hållbar mat för de redan frälsta. På Food for Progress är vi dessutom övertygade om att de smartaste lösningarna skapas tillsammans, säger Lennart Bjurström på Food for Progress.

Syftet med det fyraåriga forskningsprojektet som går under namnet ”Sustainable consumption – from niche to mainstream” är att få fler att börja konsumera hållbart inom mat, resor och möbler/inredning. Mistra investerar 45 miljoner kronor i programmet och forskningen kommer att ledas av Kungliga Tekniska Högskolan i Stockholm i samarbete med Lunds universitet och Chalmers.

Stora och små företag inom livsmedelsbranschen (ICA, Oatly, Food for Progress och Max) och möbler/inredning (IKEA, Hemtex, Svenssons i Lammhult, Retuna, Erikshjälpen Second hand) ingår. Det gör även turism (Stena Line, Vingresor, Turistrådet Västsverige, Visita och Centralens Resebutik) liksom myndigheter och civilsamhälleliga organisationer.

- Det här ger oss en unik möjlighet att tillsammans med offentliga aktörer, civilsamhället och näringslivet undersöka och testa lösningar för hållbar konsumtion. Därför har vi valt att samarbeta med partners som redan är med och driver på en omställning mot mer hållbar konsumtion, säger Åsa Svenfelt, Docent på avdelningen för Miljöstrategisk analys vid KTH.

För mer information, kontakta gärna:
Lennart Bjurström, Heart of People & Process, 0708-320166

+++