Inbjudan: Reality check mot de planetära gränserna – Oumph! och Beat Swedish Fava Beans bjuder på färska livscykelanalyser i Almedalen.

Alla är överens. Matens miljöavtryck måste minska, resurseffektiviteten öka och den negativa utvecklingen för folkhälsan vändas. Här visar vi hur vi får det att hända. Med färska livscykelresultat i handen för Food for Progress och SP Food & Bioscience ett samtal om hur vi skapar produkter som spelar inom de planetära gränserna och får god social impact. Seminariet visar också på den magi som kan skapas när forskningsinstitut och progressiva företag väljer att ta samarbeten till riktig co-creation!

Vi står inför en multipel utmaning kopplat till vår mat. För att matsektorn ska bli hållbar krävs kraftigt minskad klimatpåverkan, minskad resursanvändning och mer hälsosamma konsumtionsmönster. Dessutom ska maten räcka till alla. Hur kan man som enskild aktör ta tag i dessa gigantiska utmaningar? Ett sätt är att utveckla och marknadsföra produkter. Men det räcker inte att ha en produkt, den måste konsumeras också. Smak, bekvämlighet och attraktivitet är lika viktig som hållbarhetsprestandan. Resan från utmaningsdrivna behov, via teknik och kunskap om livsmedel till gastronomi och marknad, kan inte göras själv. Livsmedelsaccelratorn och Food for Progress har sett att det krävs nya former av samarbete. En del av lösningen för att få många kompetenser, organisationer och personer att samverka, är något vi kallar co-creation.

Vi bjuder på matshow med riktig edge!

Varmt välkommen den 6 juli kl. 11.30-13.00 till Food for Progress, Livsmedelsacceleratorn och SP Food & Bioscience hos RISE i Hälsodalen, Bryggan - S:t Hans Café, S:t Hansplan 2, Visby.

Food for Progress Scandinavia AB:

Anna-Kajsa Lidell, grundare, 0708-92 3265

Anders Wallerman, grundare, 0703-05 33 00

RISE:

Charlotte Eklund-Jonsson, PhD Food Science, Företagsutvecklare, Livsmedelsacceleratorn,SP Food & Bioscience 0703-580659

Ulf Sonesson, Senior Scientist, Associate Professor, SP Food & Bioscience, 0704-92 27 08

Beat & Oumph! är en del av ett större sammanhang. Ett sammanhang som vi kallar Food for Progress. Med det globala perspektivet och den lokala förankringen driver vi utvecklingen mot hållbar mat. Food for Progress föddes ur den självklara insikten om att utveckling skapas av människor. Människor som vill något bättre, som tar de möjligheter som finns och lägger framtiden i sina egna händer.

Vi förenas i drivkraften att skapa smakfull, nyttig och klimatsmart mat som räcker för alla människor. Även när vi blir 9 miljarder på jorden.

Vi vet att mänskligheten behöver byta från kött till växtbaserat proteinintag. Inte så att allt kött och all djurhållning försvinner, men så att det kan ske på ett sätt som både respekterar djuren, människorna och miljön. Det kräver att vi äter mycket mer grönt. Det kräver nya sätt att göra mat. Vi vet att alla kan göra det som förändrar, bara det är vansinnigt gott!

Välkommen att vara med på vår resa!