Nu finns familjefavoriten Beat - mumsig, nyttig och planetsmart vardagsmat

Den här veckan lanserar teamet bakom succén Oumph! två helt växtbaserade produkter inom konceptet Beat. Först ut i frysdiskarna är några mumsiga och bönberikade familjefavoriter som du snabbt kan laga till hemma: Beat Potato Cakes och Beat Cornballs. Beat är gjort på KRAV-märkta svenska åkerbönor odlade i Västergötland.

Bönor är världens smartaste mat. Förutom att det ger minimal klimatpåverkan så är bönor tokigt nyttigt. De innehåller mycket järn, protein, fibrer, folsyra och långsamma kolhydrater. Men ingen - och särskilt inte barn - gillar mat enbart på grund av att den är nyttig. Den måste ju vara god! Därför har företaget Food for Progress tagit fram två mumsiga vardagsrätter, där bönorna är mer som en bonus: Beat Potato Cakes och Beat Cornballs.

– Beat har passerat genom många små ”bönhatares” nålsöga och vi tror att de kan bli en riktig familjefavorit. Dessutom går de att variera i det oändliga. Potato Cakes kan ätas som de är med favvolingonsylten och någon grönsak man gillar. Till middag eller mellis. Eller så kan man ta vuxenspåret och servera med fraiche, rödlök och tångkaviar. Cornballs är perfekta att äta till exempel med tortillabröd, grönsaker och en schysst sås. Eller som ett snack, säger Anna-Kajsa Lidell, en av grundarna av Food for Progress

En annan smart grej med Beat är att åkerbönorna - eller fava beans som de heter på engelska - bidrar till nya möjligheter för svenska bönder. De KRAV-märkta åkerbönorna odlas av bonden Roland Höckert på Godegården i Järpås i Västergötland, nära Food for Progress fabrik.

Bönan är bra för både den biologiska mångfalden ovan och under marken. Ovan mark eftersom den blommar och då hjälper våra pollinatörer, som humlor, fjärilar och bin, med mat. Under marken utvecklar bönan kraftig rot och laddar jorden med näringsämnen som ökar skörden på den gröda bonden odlar efter bönan.

– Den fantastiska åkerbönan har märkligt nog tidigare bara används till foder i Sverige. Det tycker vi att det är hög tid att ändra på. Vi är jätteglada över samarbetet med Roland och att han har vågat satsa på åkerböna för mat, annars hade de här produkterna inte funnits ute i handeln nu, säger Carl Montelius, försäljningschef på Food for Progress.

Beat Potato Cake och Beat Cornballs lanseras under vecka 7, till att börja med på City Gross och Ica. De kostar från 49,90.

Beat är en del av ett större sammanhang. Ett sammanhang som vi kallar Food for Progress. Food for Progress förenas i drivkraften att skapa god, nyttig och klimatsmart mat som räcker för alla människor på jorden. Många brukar känna igen ett annat populärt koncept som vi ligger bakom: Oumph! Här kan du läsa mer om Beat.

Här finns fler bilder på Beat

Är du journalist eller bloggare och vill testa produkterna? Behöver du högupplösta bilder? Ring eller mejla oss så löser vi det!

För mer information, kontakta gärna:
Fredrika Fredmark,
Head of Public Relations 0703-191512, fredrika.fredmark@foodforprogress.com

Beat & Oumph! är en del av ett större sammanhang. Ett sammanhang som vi kallar Food for Progress. Med det globala perspektivet och den lokala förankringen driver vi utvecklingen mot hållbar mat. Food for Progress föddes ur den självklara insikten om att utveckling skapas av människor. Människor som vill något bättre, som tar de möjligheter som finns och lägger framtiden i sina egna händer.

Vi förenas i drivkraften att skapa smakfull, nyttig och klimatsmart mat som räcker för alla människor. Även när vi blir 9 miljarder på jorden.

Vi vet att mänskligheten behöver byta från kött till växtbaserat proteinintag. Inte så att allt kött och all djurhållning försvinner, men så att det kan ske på ett sätt som både respekterar djuren, människorna och miljön. Det kräver att vi äter mycket mer grönt. Det kräver nya sätt att göra mat. Vi vet att alla kan göra det som förändrar, bara det är vansinnigt gott!

Välkommen att vara med på vår resa!