Nya märkningsregler

Det är alltid bra att ligga steget före, därför vill Food Safety redan nu informera om den nya märkningsregel som börjar gälla den 13 december i år. Det som händer är att det blir obligatoriskt med näringsdeklaration på förpackade livsmedel. Detta betyder att energivärde, mängden fett, mättat fett, kolhydrat, sockerarter, protein och salt ska deklareras på förpackningen.

Ansvar

Det är livsmedelsföretagaren som ansvarar för att märkningen är korrekt. Därför är det viktigt att vara medveten om vilka märkningsregler som gäller. Det finns som alltid undantag i lagstiftningen, det som beskrivs här är de generella reglerna som gäller för de flesta typer av förpackade livsmedel. För att inte göra fel är det bra att dubbelkolla i livsmedelslagstiftningen vad som gäller för en specifik produkt.

Informationsförordningen

Informationsförordningen (EU 1169/2011) är den del av livsmedelslagen som reglerar hur information ska kommuniceras till konsumenter. Syftet är att genom rätt information skydda konsumenten från livsmedel som är otjänliga eller skadliga för hälsan samt ge konsumenten möjlighet att göra medvetna och säkra val.

Redan den 13 december 2014 började nya märkningsregler att gälla. Det som infördes då var krav på viss teckenstorlek, ursprungsmärkning av kött från fler djurslag, tydligare allergenmärkning, krav på infrysningsdatum för kött och fisk, information om oförpackade livsmedel samt information vid distansförsäljning.

Obligatorisk näringsdeklaration

Den 13 december 2016 införs ytterligare en ny märkningsregel. Det som händer då är att det blir obligatoriskt med näringsdeklaration på förpackade livsmedel. Definitionen av ett förpackat livsmedel är att det placerats i en förpackning innan det når konsumenten, ett klassiskt exempel är mjölkpaketet.

Det som ska ingå i näringsdeklarationen är mängden energi, fett, mättat fett, kolhydrat, sockerarter, protein och salt. Mängden energi och näringsämnen ska anges per 100 gram eller per 100 milliliter. Utöver detta får om så önskas mängderna anges per portion.

Det finns även bestämmelser om vilka enheter som ska användas. Energin ska anges i både kilojoule (kj) och kalorier (kcal) och näringsämnena ska anges i gram (g), milligram (mg) eller mikrogram (μg). De olika mängderna ska presenteras i bestämd ordning enligt följande: energi, fett, mättat fett, kolhydrat, sockerarter, protein och salt.

Övergångsbestämmelser

Som tur är finns det övergångsbestämmelser som säger att produkter som tillverkats innan den 13 december 2016 och inte märks med den obligatoriska näringsdeklarationen får säljas tills de är slutsålda. Men produkter som produceras från och med den 13 december 2016 måste vara korrekt märkta. För att ligga steget före och få en smidig övergång är det en god idé att börja följa de nya reglerna redan nu.

För rådgivning eller frågor når du Food Safety på 08- 570 201 05 och info@foodsafety.se

Följ oss på twitter, linkedin och instagram!

@FoodSafetyAB      info@foodsafety.se

Källa: slv.se

• Jordbruk, lantbruk, fiske

• livsmedelshygien