Food Safety lanserar en ny motivationsutbildning ”MSC, för ett hållbart fiske"

Det är med stor glädje som vi låter vårt engagemang för miljö- och hållbarhetsfrågor få utökat utrymme inom organisationen.

Från och med januari 2016 kommer vi erbjuda våra kunder en motivationsutbildning med hållbarhetsinriktning ”MSC, för ett hållbart fiske”.

Marine Stewardship Council, MSC grundades 1997 av WWF (Världsnaturfonden) och livsmedelsföretaget Unilever. Två år senare, 1999 blev organisationen oberoende. 2006 exploderade plötsligt intresset från certifieringen inom Europa. MSC ställer huvudsakligen tre krav på fiskare, grossister och livsmedelskedjor:

• Bestånden av fisk skall fiskas på ett uthålligt sätt eller åtminstone på ett sätt som är på väg att bli det
  • Fisket får inte skada ekosystemet eller havsmiljön
  • Fisket skall förvaltas på ett hållbart sätt så som bevarar ekosystemet

Källa: Certifieratfiske.se

Vad innebär MSC för grossister butiker och restauranger?

Det kan kanske verka uppenbart vad certifieringen innebär för fiskarna. Men organisationen som står bakom certifieringen ställer omfattande krav på företagarna längs hela näringskedjan. Enkelt sagt har certifierade företag förbundit sig att kunna visa att det har kontroll och kan spåra varorna hela vägen tillbaka till havet. På detta vis minskar man risken för förfalskningar.

Några av de företag och produkter som certifierat sig under den senaste tiden är IKEAs julbord och västkusträkor.

Innehåll i utbildningen:

Utbildningens innehåll är en vidareutveckling av Livsmedelsverkets Krav på livsmedelsföretagarna, Utbildning i livsmedelshygien (www.slv.se).

Food Safety´s motivationsutbildning ”MSC, för ett hållbart fiske” innehåller bland annat:

• Vad innebär hållbart?
  • Mer hållbara fiskemetoder som stärker bestånden och säkrar framtida fiskemöjligheter
  • Ger ett bra rykte på marknaden och bland konsumenter
  • Ökade möjligheter till flera medvetna gäster
  • Filmer: Träffa familjer som arbetar med fiske och se hur MSC påverkar deras dagliga arbete ute på båtarna.

Utbildningen omfattar en halvdag och efter avslutad utbildning skickas ett gemensamt intyg.

Vill ni veta mer eller hålla er uppdaterade inom egenkontroll, matsäkerhet och kvalitet?

Välkomna till Food Safety!

• Jordbruk, lantbruk, fiske

• utbildning

Food Safety AB med erfarenhet från 1990- talet

Dagligen njuter närmare 200 000 svenskar och européer av livsmedel där vi fått förtroendet att påverka och säkra dess kvalitet och hållbarhet.

Lydia Banderby

Presskontakt VD Ansvarig utbildning, kvalitetsrevisor, BRC, ISO22 000, KRAV, IP Livsmedel, Egenkontrollprogram +46730-21 58 44